יורם בליזובסקי הוא מועמדם של התעשיינים לתפקיד יו"ר מכון התקנים

המועמד המוביל מול בליזובסקי הוא ניר גלעד * מועמדים נוספים לתפקיד: משה הבא וצביקה אורן

מנכ"ל התאחדות התעשיינים הפורש, יורם בליזובסקי, מועמד לתפקיד יו"ר מכון התקנים, כך נודע ל"גלובס". בליזובסקי פרש מההתאחדות לאחר 17 שנים, ולאחר שבעבר כיהן כמנכ"ל התמ"ת. ל"גלובס" נודע, כי המועמד המוביל שנגדו עשוי להתמודד בליזובסקי, מועמדם של התעשיינים, הוא ניר גלעד.

יו"ר מכון התקנים הוא תפקיד ללא שכר, המקנה מרכזיות והשפעה במשק, על התעשיינים ועל היבואנים. התפקיד אינו מאויש מאז פרישת היו"ר הקודם וכעת מזכ"ל קדימה, ח"כ אביגדור יצחקי, לפני הבחירות לכנסת. לפי כללי המכון, מי שנמצא בהנהלת מפלגה פוליטית אינו יכול לכהן כיו"ר.

מועמד נוסף לתפקיד, נודע, הוא משה הבא, מועמדו של שר התמ"ת, אלי ישי, אך לדברי מקורבים, הבא טרם השיב אם הוא מעוניין. גלעד, לשעבר איש האוצר וכיום משנה למנכ"ל החברה לישראל, הוצע ע"י אביגדור יצחקי עוד טרם הבחירות, בתקופה בה עזב את מגדל. לדברי המקורבים, גלעד יוכל לייצג את התעשיינים והיבואנים מבלי להיות מזוהה מדי עם מי מהצדדים, וכן יוכל להוביל את המכון לרפורמות הנחוצות.

כן מוזכר כמועמד צביקה אורן, בעלי חברת עמית, שבבעלותה מפעל מתר להרכבת קרונות רכבת בבאר-שבע. היו"ר החדש ייבחר במקום מ"מ היו"ר יהודה היימן, שהינו נציג התעשיינים בדירקטוריון וסגן היו"ר.

בליזובסקי פרש מהתאחדות התעשיינים לגמלאות בגיל 67, בעקבות החלטת נשיא ההתאחדות, שרגא ברוש, למנות כמנכ"ל ההתאחדות את אבי בלשניקוב, שבסופו של דבר מונה למנכ"ל הכנסת. כמנכ"ל ההתאחדות מונה יהודה שגב, שיחל לכהן באוגוסט.

מנכ"ל מכון התקנים, זיוה פתיר, אמרה ל"גלובס" בתגובה, כי מינוי יו"ר המכון לא נקבע ע"י המנכ"ל, ומיועד להתבצע בחודש הבא, במועד האחרון שבו ניתן לקיים את האסיפה השנתית של המועצה הכללית של המכון.

לדברי יצחקי, גלעד יסכים לכהן בתפקיד. "חשיבות התפקיד נובעת מכך שזהו אחד המוסדות החשובים במדינה, בתרומתו לבטיחות המוצרים ובחשיבותו העולמית. יו"ר המכון הוא המופקד לשמור על מעמד המכון במוצרים ובתהליכים החברתיים והסביבתיים, תוך שמירה על איתנותו הכלכלית ושמירת מעמדו בעולם, ובחשיבותו ליחסי הסחר עם מדינות". לדבריו, "המכון אינו פועל בגירעון אלא בחובות עבר, והיו"ר יצטרך לבצע שינוי מבני, שבו התחלתי בתקופתי".

בתקופת אהוד אולמרט כשר התמ"ת, הוביל מנכ"ל התמ"ת וכיום מנכ"ל משרד ראש הממשלה, רענן דינור, תוכנית לקראת רפורמה במכון התקנים - "שינוי מרחב התקינה" - לשינוי מבני במכון ובגופים סמוכים (הרשות להסמכת מעבדות, הממונה על התקינה והממונה על המידות והמשקלות). התוכנית, שטרם בוצעה, מיועדת להתקדם לביטול המונופול של מכון התקנים בבדיקות ייבוא, תוך אימוץ מסקנות דו"ח ועדת דויטש.

הרפורמה מיועדת להתבצע בהתאם לקביעת הממונה על ההגבלים לשעבר, דרור שטרום, כי המשך מונופול של מכון התקנים לאורך זמן יהווה קרטליזציה של תחום בדיקות התקינה.