אחת הארכיטקטיות המפורסמות באיטליה, אנה קסטלי פרייארי (Anna Castelli Ferrieri), הלכה לעולמה בשבוע שעבר בגיל 87. קסטלי נחשבה לחלוצת הארכיטקטורה באיטליה שלאחר מלחמת העולם השנייה, ונודעה בעיקר בסגנון העיצוב הנועז ובחידושים הטכנולוגיים שהכניסה לעולם הארכיטקטורה האיטלקי.
קסטלי משתייכת לדור של גדולי הארכיטקטים האיטלקיים של המאה שעברה, בהם האחים קסטליוני (Castiglioni), גאי אולנטי (Gae Aulenti), אטורה סוטסאס (Ettore Sottsass) וג'ו קולומבו (Joe Colombo).
כל החבורה האחרונה נחשבת למעצבת ענף הארכיטקטורה האיטלקי בעידן החדש, בעיקר על רקע החידושים שהכניסה בו, כמו השימוש החדשני ד'אז בפלסטיק שהנחילה קסטלי.
קסטלי היתה האישה הראשונה שסיימה את ביה"ס הטכני היוקרתי של מילאנו במגמת ארכיטקטורה ב-1943.
בתחילת דרכה עיצבה בעיקר רהיטים, והחלה את דרכה למעשה כמעצבת מוצר, והתפרסמה בזכות חברת המותג שהקימה קרטל (Kartell), שנחשב למותג מוביל בעיצוב רהיטי פלסטיק.
"היא לא היתה רק אשת מקצוע משפיעה, אלא גם הובילה טרנד של עיצוב מוצר איכותי בתחילת דרכה. היא היתה ארכיטקטית שאהבה ליטול סיכונים אדירים בעבודותיה", אומר על קסטלי הארכיטקט האיטלקי אמיליו אמבסז (Emilio Ambasz) ששימש בעבר כאוצר התערוכות שלה במוזיאון לאומנות מודרנית של ניו-יורק.
אמבסז מספר עוד שבשנות ה-70 עיצבה רשת בלומינגדיילס האמריקנית קו מוצרי פלסטיק שלם במחלקת הריהוט שלה, שהתבסס על אלו של קסטלי. אלה הוצגו באותה תקופה בתערוכה בניו-יורק תחת השם
"Componobili".
קסטלי עצמה נולדה ב-1918 במילאנו וגדלה והתחנכה תחת השפעות ניכרות של אינטלקטואלים בני התקופה, כמו תומס מאן וג'יימס ג'ויס.
כבר בגיל צעיר נמשכה לתחום העיצוב והארכיטקטורה, כשהיא מושפעת בעיקר מעבודותיו של המעצב האיטלקי הנודע פרנקו אלביני (Franco Albini) אותו כינתה "המאסטרו". העבודה המפורסמת ביותר של קסטלי היא בניין המטה של מותג הריהוט קרטל אותו ייסדה בראשית דרכה, אשר שוכן עד היום על הכביש המהיר בפאתי מילאנו.
בעיצוב הבניין, שעשוי בלוקים אדומים ייחודיים, שותף גם הארכיטקט האיטלקי אינציו גרדלה ((Ignazio Gardella. יחד עם גרדלה הקימה קסטלי גם שכונת מגורים במילאנו וכן את המפעל של מותג הרכב האילטקי אלפא רומיאו.
פרט לכך, עיצבה קסטלי שורה ארוכה של בנייני מגורים ומבני ציבור בכל רחבי איטליה. הופעתה הרשמית האחרונה היתה בתערוכה שקיימה ב-1997 במוזיאון לארכיטקטורה ועיצוב של שיקגו, שם ציינה כי היא מקווה כי ימשיכו להנציח את הדרך שהתוותה. לכל אורך הקריירה שלה התעקשה להוסיף תובנות חדשות לתפיסת העולם הפיסיקלית המקובעת מדי של זמננו.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.