סין מחזקת אחיזתה בטיבט: חנכה קו רכבת בייג'ין-לאסה

אורך המסילה 4,000 ק"מ, זמן הנסיעה כ-50 שעות " הנוסעים השתמשו במסכות חמצן - הרכבת עוברת בגובה של 5,072 מטר

נסיעת הבכורה של הרכבת הטראנס-סינית, המחברת את בייג'ין שבמזרח לבירת חבל טיבט, לאסה שבמערב, לאורך 4,000 ק"מ, הושלמה בהצלחה עם הפתעה קטנה. נוסעי הרכבת, שמסלולה מטפס לגובה שיא של 5,072 מטר, נאלצו רובם ככולם להשתמש במסכות החמצן האישיות בשל הגובה הרב. הרכבת, שכבר זכתה לכינוי "רכבת העננים" (בדומה לכינויה של הרכבת בצפון ארגנטינה, באזור העיר סלטה שבאנדים), שברה את שיא הגובה מעל פני הים בו עוברת מסילת רכבת. לשם השוואה, פסגת ההר הגבוה ביותר ברכס האלפים מתנשאת לגובה של 4,634 מטר בלבד.

הרכבת, שזמן הנסיעה בה הוא כ-50 שעות, יצאה מבייג'ין במוצאי שבת והגיעה ליעדה בטיבט ביום שני שעבר בשעות הערב המאוחרות. בנקודה הגבוהה ביותר במסלול, הנקראת מעבר טאנגולה, הנוסעים התבקשו להימנע מתנועות גוף מיותרות שעלולות לגרום לסחרחורות ובחילות. מטפסי הרים, כידוע, מטפסים באיטיות בגבהים של 5 ק"מ, כדי להימנע ממחלת גבהים בשל החוסר בחמצן. כשליש מנוסעי הרכבת, בעיקר סטודנטים במחלקה הזולה, הרגישו בחילות וכאבי ראש. תינוקות בכו, והשירותים היו פופולריים במיוחד.

הממשלה הסינית לא החמיצה את ההזדמנות לתעמולה לטובת המשטר, והבליטה את ההישג ההנדסי והיכולת "לחבר את טיבט המנותקת אל העולם המפותח". נשיא סין, הו ז'ינטאו, כינה את הרכבת "נס של הנדסת רכבות" בטקס החנוכה. אכן מדובר במבצע הנדסי מורכב ביותר, שהחל עוד בשנות ה-80. המסילה הונחה בקצב של קילומטר אחד ביום, ובהתחשב בטופוגרפיה, במזג האוויר ובבידודו של אזור מערב סין הרי שזהו קצב מהיר ביותר. לשם השוואה, תוואי המסילה החדש מנתב"ג לירושלים אורכו כ-40 ק"מ, אך זמן הביצוע שלו איננו 40 יום - אלא קרוב יותר ל-40 חודש, וזאת בלי פסגות של 5 ק"מ וקור של מינוס 20 מעלות. נקודה למחשבה.

עם זאת, פרויקט המסילה משך גם ביקורת דווקא מכיוונם של מי שכביכול ייהנו מגישה תחבורתית משופרת - הטיבטים. זאת, משני היבטים: זרם התיירים, המבקרים ואף המהגרים הסינים לטיבט צפוי להתגבר מאוד ולפגוע בתרבות הייחודית הטיבטית ואף באיכות הסביבה. ההיבט השני הוא פוליטי - מסמור נוסף של סיפוח טיבט לסין. מאז כיבוש טיבט ב-1950 משוועים הטיבטים לעצמאות, והנחת מסילת המיליארדים בפירוש אינה מקדמת את מאמציהם להתנתק מהענק הסיני. עד כה טיבט חוברה לעולם בשלושה כבישים רעועים.

"המסילה נוחה ביותר, והנופים הנשקפים במהלך הנסיעה עוצרים נשימה - הרים, עננים וחיות בר. מאידך, קיומה אומר שטיבט תהיה הרבה פחות מסתורית עבור זרים. תהיה לכך גם השפעה תרבותית, אם כי פשר להודות שזו היתה מגיעה יום אחד בכל מקרה", אומר הטיבטי מימה סרינג, הלומד באקדמיה המשטרתית בבייג'ין וניצל את נסיעת הבכורה לביקור משפחתי.

הסינים לא לוקחים סיכונים: בכל 500 מטר הוצב חייל חמוש, כדי למנוע כל ניסיון לחבל בפאר היצירה. מחיר הנסיעה, אגב, הוא כ-250 עד 1,000 שקל לכיוון - לפי המחלקה.

עלות הפרויקט הסתכמה ב-4.35 מיליארד דולר, 40% מעבר לתחזיות. הקטע החדש של המסילה הינו באורך של 1,142 ק"מ, ומחבר את לאסה עם העיר הסינית גולמוד (מגולמוד לבייג'ין כבר נעו רכבות קודם לכן). לאורך הקו החדש 29 תחנות, והוא עובר כמעט כולו בגובה של למעלה מ-4,000 מטר. התחנה הגבוהה ביותר במסלול, בעיר נאגקו, ממוקמת בגובה של 4,500 מטר מעל פני הים.