נקודת מפנה?

קשה מאוד לראות את שוק ההון הישראלי חוזר לתוואי החיובי בטווח הקצר

לפני שבוע בדיוק כתבנו כאן כי נראה שהשוק המקומי כבר למד להתגבר על אירועים מדיניים. הוספנו עוד שמי שמביט על השנים האחרונות רואה רק שני אירועים - עליית אריאל שרון להר הבית בתחילת העשור, שסימנה את פרוץ האינתיפאדה השנייה, ומות ערפאת בסוף 2004 - שהיוו מפנים משמעותיים גם בזווית הכלכלית. לפיכך, השאלה המרכזית שנשאלת כיום - והאי ודאות שטמונה בה הורגשה היטב בשווקים - היא האם האירוע הנוכחי יצטרף לשניים האחרונים ויסמן מפנה, או שמא ירשום ירידת מדרגה בימים הקרובים ונזכור אותו כרעש רקע.

על השאלה הזאת קצת קשה לענות לפי שעה, מכיוון שבדיוק בשעות האלה האירוע עצמו עוד מתגלגל ולא ברור לאן מועדים פני הדברים. עם זאת, ניתן לומר בצורה גסה שבמידה שהחיילים החטופים לא יושבו לישראל בטווח הזמן המיידי, צפויה עליית מדרגה משמעותית בתגובה הצבאית בגבול הצפון ותגובה תואמת של השווקים הפיננסיים. באותו האופן, החזרת החיילים החטופים בדרך כזו או אחרת, עשויה להשקיט מעט את הרוחות ולפחות לקזז חלק מהירידות שנרשמו היום.

בשוק ההון שמענו היום תגובות מכל קצוות הקשת לגבי מהלך המסחר, שנעו בין "הזדמנות קנייה לנוכח התגובה האמוציונאלית" לבין "תגובה ראשונית של השוק שעלולה עוד להחמיר בהמשך", וקיבלנו תחושה שגם בקרב השועלים הוותיקים של הבורסה הדעות חלוקות בשלב זה. בכל מקרה ניתן לומר שבאירועים מסוג זה הפעילים בשוק ניזונים בעיקר מהדיווחים באמצעי התקשורת, כך שהיתרון היחסי שלהם בניתוח ההתרחשויות מצטמצם בהשוואה לנעשה בימים כתיקונם.

מה באשר למשקיעים הזרים? ראשית ניתן לומר, שעל-פי מחזורי המסחר הזרים עדיין לא בורחים, וזה גם הרושם שקיבלנו משיחות עם פעילים בשוק. עם זאת, אין ספק שהמשקיעים הזרים עוקבים בדריכות אחר הנעשה בשוק המקומי, ולפיכך בהחלט ניתן לומר שרגישותם למצב המדיני עלתה בימים האחרונים מדרגה.

לאורך השנים האחרונות הזרים עקבו בעיקר אחר תהליכי מאקרו מדיניים, ולא ייחסו חשיבות לאירועים נקודתיים, מהם התרגשו דווקא המשקיעים המקומיים. לפיכך ניתן להעריך, שגם הפעם הזרים ימתינו זמן מה לראות כיצד מתפתחים הדברים במישור המדיני, ואז ינסו לנתח האם אכן מדובר באירוע שמסמן שינוי מגמה.

הדברים האחרונים מסכמים למעשה גם את מה שנכון וכדאי לעשות בטווח הזמן המיידי. אמנם קצת קשה לנטרל כרגע את האמוציונאליות בצל האירועים הקשים, אך נראה שההתפתחויות של הימים הקרובים יהיו קריטיות במיוחד להערכת המשך הדרך של השוק בטווח הזמן הנראה לעין; המשך הסלמה פירושו המשך ירידות שעלולות אף להאיץ. רגיעה הדרגתית של המצב - שתתאפשר ככל הנראה רק עם השבת החטופים - תבלום את הסחף השלילי, אך בכל מקרה נראה שקשה מאוד לצפות שהשוק יחזור לתוואי החיובי בטווח הקצר.