החממה הטכנולוגית מעיין ונצ'רס ממזגת לתוכה את חממת דימונה

בכך גדל הפורטפוליו של מעיין פי 2 וכן תגדל גם התמיכה הממשלתית * התשלום עבור האחזקות בחברות הבוגרות ייעשה באחוזים מאקזיטים עתידיים

חממת מעיין הבורסאית הודיעה היום (ד') כי היא רוכשת את חממת מט"ע בדימונה וממזגת אותה לתוכה. חממת מט"ע תהפוך לחממה מופרטת ומעיין תחזיק בה כ-80%. לעסקה מצטרפת גם חברת רותם תעשיות, שתחזיק בבעלות על 20% מהחממה. מט"ע פועלת כבר היום בפארק התעשייה רותם, אולם עד כה לא הייתה לחברה אחזקה בחממה.

בעקבות המיזוג יגדל הפורטפוליו של מעיין בכמעט פי 2 כשיתווספו אליו 16 חברות נוספות, חלקן פועלות תחת החממה וחלקן כבר בגרו ממנה. המימון של המדינה לחברות הפועלות תחת החממה יגדל, בעקבות הפיכת החממה למופרטת. מעיין תשלם לחברת הניהול הקודמת של חממת דימונה תמלוגים מאקזיטים עתידיים מחברות הפורטפוליו, בהיקף שלא צוין. בנוסף, תשקיע מעיין את המימון המשלים בחברות החממה (15% מתקציב חברת החממה שהם כמה עשרות אלפי דולרים. היתר ניתן כהלוואה על ידי המדינה). החברה הממוזגת תפעל כשתי חממות, ולכן תוכל להמשיך להחזיק גם בעתיד מספר חברות כפול.

חממת מט"ע הוקמה על ידי קבוצה של אנשי ציבור, ביניהם ממקימי הכור בדימונה, שהפעילה אותה כעמותה ללא מטרות רווח. העמותה ואחזקותיה הם למעשה נכס שעבר לידי מעיין. חממת מט"ע תמשיך לפעול מפארק התעשיות רותם ותנוהל כסניף של מעיין, על ידי חגי אורטנר המשמש היום כמנכ"לה. צביקה בן פורת, מנכ"ל מעיין, מסר היום כי הנהלת מעיין תתמוך בחברות בדימונה כמו בכל חברות הפורטפוליו שלה: תלווה אותן בתהליכי הפתוח הטכנולוגי והעסקי, תעמיד לרשותן את מערכת הקשרים שלה, תסייע בגיוס ההון ותתמוך בהן אדמיניסטרטיבית.

חלק מיוזמה של התמ"ת

מט"ע מתמקדת בעיקר בטכנולוגיות המידע ומכשור רפואי. אחת החברה הבולטות שבגרו ממנה היא מדקסרין, העוסקת באבחון בעיות רפואיות באיברים פנימיים באמצעות מדידת מוליכות חשמלית על פני האצבע, וכבר החלה במכירות ראשונות. חברה מעניינת נוספת היא Magna BSP, חברת עיבוד תמונה שהוקמה לשם זיהוי ציפורים על מסלולי טיסה. כשהגיע ה-11/9, והקשב של חברות התעופה הוסט למעקב אחרי בני אדם, לחברה כבר היה מוצר מתקדם. בוגרת חממה נוספת היא TGE, העוסקת בשריפת אשפה ויתרונה הטכנולוגי הוא אפשרות לשרוף כל אשפה שהיא ללא צורך במיון. השריפה עצמה יכולה לשמש להפקת חשמל ותוצרי השריפה - כרכיבים במוצרים חדשים. לחברה פרויקט פיילוט בחירייה. חברת מדטאץ', העומדת לפני יציאה מן החממה, פיתחה כפפת פיזיותרפיה לשיקום ידיהם של נפגעי שבץ, שניתן יהיה כנראה להסב אותה גם לשימוש במשחקי מחשב. חברת פידפרו (feedpro) פיתחה תחליף מזון טבעי עבור דגיגים. תחליף כזה חוסך הרבה כסף למגדלי הדגים, וגם ניתן לשלב בו תרופות לדגים, במקום השיטה הקיימת - הזרקה ידנית לכל דג ודג.

בעקבות ההסכם עם רותם תעשיות, תוכל החממה להקים חברות על בסיס הידע של החברה ובתחומי ההתמצאות שלה: חומרים, תעשייה, אנרגיה סולרית, ביטחון פנים ואחרים. רותם אחראית גם על מסחור הידע של הכור הגרעיני בדימונה.

מהלך המיזוג הוא חלק מהתוכנית של משרד המדען הראשי ומנהלת החממות לצמצם את מספר החממות הפועלות בישראל, על ידי מיזוג חממות קרובות גיאוגראפית. לדברי רנה פרידור, מנהלת תוכנית החממות בלשכת המדע"ר של משרד התמ"ת, "הכוונה היא ליצור מוקד אטרקטיבי אשר יהווה כוח משיכה ליזמים לכיוון אזור הנגב בכלל ואזור דימונה בפרט".

מעיין הייתה החממה הראשונה לצאת להנפקה בבורסה. כמו כן נסחרות בתל אביב חברות המחזיקות שליטה בחממות, כמו ביומדיקס המחזיקה במיט"ב וקפיטל פוינט, המחזיקה בחממת אופקים ובחממת מיט"ג שבקצרין. חממת קסניה מקריית גת התעניינה לאחרונה בהנפקה ואף פרסמה טיוטת תשקיף, אך דחתה את המהלך בגלל התנאים בשוק ההון. מאז הנפקתה בדצמבר 2005, רשמה מניית מעיין עלייה מ-1.43 שקלים ל-1.57. החברות הבולטות בפורטפוליו שלה הן רידנט, לוסיד, אפליסוניקס, אופטוקר, יתרן וביוסנס.