אוביקיור של ביולייט תפתח גם תרופה נגד הרזיה

החברה גילתה כי התרופה המקורית שבחרה למסחר כוללת שני מרכיבים - האחד מדכא תיאבון עוד יותר מהמוצר מהמקורי, והשני מעודד תיאבון

חברת ביולייט הבורסאית הודיעה היום, כי החברה הבת שלה, אוביקיור, גילתה כי המולקולה שהיא ממסחרת לצרכי מניעת השמנה, כוללת גם רכיב אשר מונע אבדן משקל לא רצוני. לא, זו אינה טעות - בתוך התרופה נגד השמנה מסתתרת תרופה נגד הרזייה.

התרופה של אוביקיור פותחה בכלל על ידי חברה אמריקנית כתרופה נגד מחלת המנייר, המאופיינת בסחרחורות. התרופה הורדה מן המדפים לפני מספר שנים כשנמצאה כלא יעילה נגד המחלה.

ניר ברק, יזם אוביקיור, גילה כי התרופה עשויה להיות יעילה גם למניעת השמנה, ובמיוחד למניעה של השמנה אצל נוטלי תרופות פסיכיאטריות. התובנה הזו נרשמה כפטנט שעל בסיסו הוקמה אוביקיור כחברה של מוצר אחד.

אלא שבמהלך הניסויים גילתה אוביקיור, כי בתוך המולקולה המקורית קיימים שני רכיבים. אחד מהם נמצא כיעיל נגד השמנה כמעט פי שתיים מאשר התרופה המקורית. מתוך כך הוסק כי הרכיב השני הוא כנראה בעל פעילות הפוכה מן הראשון, והוא עשוי לעודד תיאבון והשמנה. תובנה זו אוששה בניסויים ראשוניים מאוד עליהם מדווחת אוביקיור היום: הרכיב השני בתרופה עשוי למנוע אבדן משקל לא רצוני.

אכן, קיים בעולם אבדן משקל לא רצוני, והכוונה אינה לאנורקסיה. מצב זה מאפיין מחלות שמלוות בבחילות, כמו במקרה של איידס או סרטן המטופל בטיפולים כימותרפיים. אחת המתחרות המובילות בתחום זה היא סאביינט , חברה שהוקמה על ידי ישראלים, ביניהם חיים אביב, ומכרה בתקופתה גם את המוצרים של ביוטכנולגויה כללית בישראל. סאביינט מתמחה היום בתחום הראומטולוגיה אך התרופה לטיפול באבדן משקל לא רצוני היא עדיין אחת מתרופות הדגל שלה. יצויין כי יפה בק, שמונתה לאחרונה למנ"כל אוביקיור, שימשה בעבר כסמנכ"ל הפיתוח העסקי של סאביינט.