בעקבות נסיקת הפרמיה לביטוח הובלה ימית בשל הלחימה: ענבל הממשלתית תנפיק פוליסות לביטוח ימי

בעוד שהנזקים הביטוחיים זוכים לכיסוי על ידי המדינה ולא על ידי חברות הביטוח, הרי שביטוח ימי תקף גם לימי מלחמה

ממשלת ישראל תנפיק באמצעות חברת ענבל ורשות המיסים, פוליסות לביטוח הובלה ימית. כך הודיע היום משרד האוצר, בעקבות האירועים בצפון, שגרמו להעלאה משמעותית של תעריפי ביטוח סיכוני המלחמה, הנגבה מאוניות המגיעות לחופי ישראל.

בעקבות האירועים בצפון, במהלך הימים האחרונים חלה התייקרות ניכרת בתעריפי הפרמיה לביטוח ימי מפני סיכוני מלחמה, אשר גובות חברות הביטוח מהמובילים הימיים. בהתאם לנתונים שבדקה חברת ענבל, התעריף עלה ל-0.5% לשבוע במקום 0.025% כמקובל.

משרד התחבורה, נשיא התאחדות התעשיינים ונציגי המובילים הימיים פנו בימים האחרונים לשר האוצר בבקשה לפעול לשם יצירת פוליסה לביטוח סיכוני מלחמה למובילים הימיים, זאת באמצעות פוליסת ביטוח אשר תשווק על ידי ענבל, ואשר תושתת על הוראות חוק מס רכוש וקרן פיצויים.

הירשזון נעתר לבקשה ולצורך כך הפעיל את סמכותו לקבוע כי, בנוסף על אוניות בבעלות או חכירה ישראלית, כל כלי שיט הנכנס ויוצא מחופי מדינת ישראל פועל לטובת משק המדינה ובשל כך מהווה "נכס חוץ ישראלי", זאת למעט כלי שיט שעיקרם הינו הובלת נוסעים.

הממשלה מינתה ועדה שתקבע, כי האוניות הינן "נכס בר-ביטוח" בהתאם לתקנות מס רכוש וקרן פיצויים וכן שתקבע את גובה הפרמיה שתשולם על ידי בעלי האוניות בהתאם לתקנות. לצורך זה, אושר מינויים של מנכ"ל האוצר, יוסי בכר, מנהל רשות המיסים, ג'קי מצא, ויצחק קליין, מנכ"ל חברת ענבל, כחברי הועדה.

לדברי בכירים בענף הביטוח, החברות מתייחסות לאירועים האחרונים כאל "מלחמה", כך שכל נושא הכיסוי הביטוחי נמצא אצל המדינה. לפיכך, הדעה הרווחת היא שמבטחי המשנה - חברות ביטוח גדולות ובינלאומיות שלוקחות על עצמן חלק מהסיכונים של חברות הביטוח המקומיות - לא ינקטו בימים הקרובים צעדים דרמטיים ולא ישנו את פרמיית הסיכון של המדינה. זאת, פרט לביטוח ימי, שכולל ביטוח בגין מלחמה, ושהתעריפים בו עשויים לעלות. בנוסף נציין, לאירועי הלחימה אין השפעה על עולם הביטוח (פרט לביטוח הימי, כאמור), לאור כך שנזק שנגרם בעקבות מלחמה מכוסה על ידי המדינה (מס רכוש).