נפטר פרופ' מרשל סרנת מבכירי הכלכלנים וממתנגדי הכוח לבנקים

"כאשר יש בנקים עם כוח גדול מדי, נוצר כשל המחייב התערבות ממשלה"

פרופ' מרשל סרנת מבכירי הכלכלנים בישראל ומאבות תחום המימון בישראל נפטר והוא בן 77 במותו.

עד יומו האחרון, אחרי 57 שנים בישראל, נשאר לו המבטא האמריקני הכבד. והוא המשיך ללמוד עברית כל יום. הוא הגיע לגמרי במקרה, וזה היה מאוד מקרי שהצליח להנחיל פה דורות של כלכלנים עם נפש, רוח ומחשבה רחבה.

כשיצא לגימלאות מהמחלקה לכלכלה באוניברסיטה העברית, אליה הגיע מייד אחרי קום המדינה, התהדרה בו הפקולטה למינהל עסקים בקריה האקדמית בקרית אונו, והוא הלך להיות הדיקן לסטודנטים שגילם היה שליש ורבע מגילו.

בראיון ל"גלובס" במלאת 20 שנה למשבר מניות הבנקים, אמר סרנת "הייתי בחור צעיר, וישראל של 1949 נראתה לי כהרפתקאת נעורים. סתם באתי לביקור. התחלתי ללמוד עברית ואני לומד עד היום, לפעמים לא בהצלחה גדולה. גם לאוניברסיטה העברית בירושלים הגעתי די במקרה, סתם כך להעביר שנת לימודים כאן. הייתי מתלמידיו של דן פטנקין ומבחינה כלכלית המדינה הצעירה הזו, ללא אוכל וללא מגורים למאות אלפי העולים, נראתה לי מושכת בצורה יוצאת מהכלל".

הוא אחד מאנשי האקדמיה הבודדים, שסירב לעבוד בעבור שום בנק בישראל, ובמתכוון. הוא הקפיד לשמור על עצמו כמי שיכול לדבר נגד המנגנון הבנקאי, לכתוב את מה שכתב בדו"ח וועדת בייסקי ושנים אחרי כן גם להוביל את הרפורמה הבנקאית, שכונתה "דו"ח בכר".

בתחום האקדמי סרנת היה אחד החלוצים בחקר ההחלטות על הקצאת משאבים בשווקים פיננסים שמאופיינים באי-וודאות. יחד עם עמיתו פרופ' חיים לוי הוא כתב את אחד הספרים הבסיסיים בתחום.

מי שבודק את רשימת פרסומיו רואה את העניין שהיה לו בכל תחומי הקצאת המשאבים, מחינוך ועד להשקעה בשוק ההון. רצונו להשפיע על תחום המעשה דחף אותו להשתתף בצורה פעילה ברפורמות הפיננסיות בישראל, ולא מדובר רק בהשתתפותו בוועדת בייסקי. הוא כתב גם על ראשית הרפורמות של 1990, הוא היה מהדמויות המשפיעות בדיונים סביב ועדת בכר.

סרנת היה בעד פעולה של שוק חופשי, אך חשב שכאשר יש בנקים עם כוח שוק גדול מדי נוצר כשל, והדרך היחידה להתגבר עליו הוא באמצעות התערבות ממשלתית.

"המילה באנגלית שאני מחפש, וכל הזמן מחפש, כבר 57 שנים בישראל, היא אקאוונטביליטי ACCOUNTABILITY. זו מילה שלא קיימת בשפה העברית. וחשוב שתימצא בה. מרגע שתיכנס לשפה היא גם תיכנס אט אט לחיים. המשמעות של המילה היא לתת דין וחשבון על מעשיך. אני אומר שהמילה אומרת הכול. אם אין את המילה המתאימה להתנהגות נאותה, עיסקית ואישית, אז אין התנהגות כזו".