העליון מסתפק בביקורת רכה על השופט אמינוף: "מוטב היה להימנע מאמירת הדברים"

כזכור, אמינוף הרשיע אב שאנס את בתו המאומצת, תוך שהוא תוהה אם לא סיפרה על המעשים במשך שנים בגלל ש"נעמו לה מעשי הנאשם"

בית המשפט העליון מתח היום ביקורת על הכרעת דינו של השופט המחוזי אהרן אמינוף, בפרשת "הנאנסת שנהנתה". כזכור, ההרכב בראשותו הרשיע אב שאנס את בתו המאומצת, תוך שהוא תוהה אם העובדה שהבת לא ניסתה להתחמק מלשהות ביחידות עם אביה ולא סיפרה על המעשים במשך שנים, לא נבעו מכך ש"נעמו לה מעשי הנאשם, והיא חפצה בהם".

השופט אדמונד לוי, אליו הצטרפו השופטים מרים נאור ואליקים רובינשטיין, מתחו ביקורת לא חריפה על הדברים, שעוררו סערה ציבורית. "דבריו של בית המשפט אף שלא כוונו לפגוע במתלוננת, אלא דווקא ליישב את התמיהות שעלו מדבריה והתנהגותה, עלולים להישמע באוזני הזולת כמשפילים את המתלוננת ופוגעים בה בלא משים, ועל כן מוטב היה להימנע מאמירתם", כתב לוי.

"כשמדובר בעבירות מין", הוסיף, "על בית המשפט להיזהר בטרם יעלה השערות וסברות מסוג זה. עליו 'לשוות לנגד עיניו את ייחודן של עבירות אלה, את הטראומה והנזק הנפשי המוסבים לקורבנן ואת הקושי הכרוך בחשיפתן; עליו להימנע מתהיות עקרות בדבר 'סבירות' התנהגותה של הקורבן, להביא בחשבון תגובות כאלם, שיתוק וקיפאון כתגובות אפשריות לסיטואציה קשה ומאיימת וליתן דעתו על הקושי שבמתן עדות בהירה, קולחת ומפורטת. בסוגיה זו ובאחרות התברכנו בספרות משפטית עניפה ומעוררת מחשבה'".

לוי הבהיר, עם זאת, "כי פיסקה זו שאליה נדרשנו היא חלק חריג בהכרעת דין מפורטת, מנומקת והמקובלת עלינו, והאמור לעיל אינו בא לגרוע מכך". לגופם של דברים, דחה העליון את ערעורו של האב וקיבל את ערעור המדינה. עונשו של האב הוחמר מ-16 ל-20 שנות מאסר בפועל.

משהוכרע הערעור (בהליך מזורז, יש לומר), יוכל מנהל בתי המשפט, השופט בעז אוקון, להמשיך בבירור ההאשמות ההדדיות בין שופטי ההרכב במחוזי - אמינוף, נחמה מוניץ וגבריאלה דה ליאו-לוי, באשר לאחריות לאי-השמטת הפיסקה האמורה. כזכור, אוקון עימת בין השלושה אך דחה את המשך הבירור עד להכרעה בערעור. (ע"פ 5205/06).