בעקבות ההצלחה במכרז בז"ן אשדוד: תג מחיר של 1.6 מיליארד דולר לפחות לבז"ן חיפה

גורמים בענף מציעים היום, נוכח המחיר הגבוה מאתמול, למכור שליטה בחיפה בחבילה אחת, בדרך שנמכר בז"א - ולהשיג תמורה גדולה יותר למדינה

"המכירה הבאה, הפרטת בית-הזיקוק בחיפה, היא עסקה אחרת עם שיקולים אחרים ושונים מאלה של מכירת בית-הזיקוק באשדוד".

כך אמר אייל גבאי, מנהל רשות החברות הממשלתיות, לאחר שהמכירה המוצלחת שניהל לבז"ן אשדוד נתנה תג מחיר של לפחות 1.6 מיליארד דולר לבית-הזיקוק בחיפה, שנחשב כבעל שווי כפול מאשדוד. "אתמול התבצעה עסקה אסטרטגית, עם מתמודדים צפויים ותחרות צפויה. את המחיר של בז"א הכתיבה העובדה שחברות הדלק הישראליות ראו את הרכישה הזו כרכישה אסטרטגית. מכירת בז"ן חיפה, לעומת זאת, היא עסקה פיננסית וככזו רמת חישוב השווי והמחירים תהיה אחרת".

גבאי ממשיך בהכנות למכירת בית-הזיקוק בחיפה ואומר כי "מחיר חיפה ייקבע במכרז שיהיה פתוח לכל אחד מן הציבור בארץ וגם בעולם. אנחנו גם רואים חשיבות ציבורית לתת הזדמנות לכל אזרח לקחת חלק בהפרטה".

המטרה של המדינה היא למכור את כל השליטה. במהלך ההנפקה הראשונה, המתוכננת לסוף שנה זו, יימכרו לפחות 50% ממניות החברה, הכוללת את בית-הזיקוק והחברות-הבנות גדיב (100%) וכרמל אולפינים (50%). זאת, אם יתברר שהבורסה בישראל תוכל להכיל הנפקה בסדר גודל כזה. תג המחיר של אתמול עושה את זה המשימה קשה יותר.

בחודש הקרוב עתידה רשות החברות לצאת בהליך לבחירת חתמים להנפקה. בקרוב ייבחרו גם בנקים בינלאומיים להשקעות לצורך הפצת המניות גם בחו"ל. המתמודדים הם התאגידים הזרים שמיוצגים בבתי-השקעות בישראל. משרד עורכי הדין חיים סמט גויס להכנת התשקיף, גורן קפיטל מכינים את התשתית מול שוק ההון בארץ. "אנחנו מאוד רוצים להביא משקיעים זרים, וככל הנראה, בהכנת התשקיף, נפעל גם לפי חוק ניירות ערך האמריקני תחת סעיף A-144 שיאפשר לנו להציע את ניירות הערך של חיפה גם בארצות הברית", אומר גבאי. "לא מדובר על רישום למסחר בבורסות בארצות הברית אלא שיווק למשקיעים בארצות הברית".

גורמים בענף מציעים היום, נוכח המחיר הגבוה מאתמול, למכור שליטה בחיפה בחבילה אחת, בדרך שנמכר בז"א, ולהשיג תמורה גדולה יותר למדינה. אלה מאמינים שיש בעולם מי שמחפשים בתי-זיקוק, כאלה שלא באו לבז"א כי ידעו שלא יוכלו להתמודד מול המקומיים שהיה ברור כי יציעו סכומי עתק. מה גם שהעניין בחיפה רחב יותר מזה של אשדוד שכן בית-הזיקוק החיפאי פעיל גם בתעשייה הפטרוכימית, והוא צפוי, לאחר המכירה, להתפתח לאורך קו האנרגיה כמו הקמה או רכישה של תחנות דלק. ברשות החברות, בכל מקרה, מתכוונים להמשיך ביישום החלטת ההפרטה ולמכור את בז"ח בבורסה.