המלחמה בצפון עלולה להסב לתדיראן קשר אובדן הכנסות של עשרות מיליוני דולרים

איבוד לקוח מהותי באסיה המשיך לשחוק את הכנסות החברה ברבעון השני, ואלו נחתכו ב-11% * הרווח הסתכם ב-10.9 מיליון דולר * סמנכ"ל הכספים: "אנחנו במהלכו של תיקון לא נעים" > אורי שוסטר

ברוב המקרים, הנהנות המרכזיות ממצב מלחמתי הן חברות הקשורות לתחום הביטחוני. במקרה של תדיראן קשר, המספקת ציוד טכנולוגי ומערכות קשר ל-50 צבאות ברחבי העולם, ההפך הוא הנכון. בדו"ח הדירקטוריון שפורסם היום עם דו"חות הרבעון השני של השנה, הודיעה תדיראן כי בעקבות נפילת קטיושה במפעלה בתל חי הופסק לחלוטין הייצור. "הנזק שגרמה הקטיושה הביא להשבתת העבודה כליל", אמר היום ל"גלובס" נחמיה שיף, סמנכ"ל הכספים של תדיראן קשר, שהעריך כי "בעקבות ההשבתה הזמנות בסדר גודל של מיליוני דולרים בודדים יידחו".

השלכה שלילית ומדאיגה אף יותר היא האפשרות שלקוחות, ובעיקר אירופאים, ידחו או אף יבטלו הזמנות קיימות. "ישנן הזמנות שנתקבלו השנה ואמורות להתבצע במהלך 2007 ואילך, ובמידה שהן תבוטלנה מוטלות בספק הכנסות של עשרות מיליוני דולרים במהלך השנים הקרובות. אם אותן הזמנות רק יידחו במספר חודשים, אני לא צופה כל השפעה על החברה", מדגיש שיף. מן העבר השני, בתדיראן קשר מעריכים כי האירועים הביטחוניים עשויים ליצור אפסייד מסוים לחברה, וכפי שנכתב בדו"ח הדירקטוריון: "עשויים להתפתח צרכים נוספים כתוצאה מהלחימה".

גם המספרים שהציגה תדיראן קשר לסיכום הרבעון, לא יוכלו לספק נחמה לנוכח השפעותיה העתידיות של הלחימה בצפון. ברבעון החולף חלה ירידה נוספת בהיקף הפעילות של החברה, שנגרם בעקבות אובדן לקוח מהותי באסיה, על פי ההערכות לקוח הודי. הכנסות החברה הסתכמו ב-63.3 מיליון דולר, ירידה של 11.1% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. למרות הקיטון בפעילות, עלויות המכירה צמחו ב-1.5 מיליון דולר לכדי 35.8 מיליון דולר. כך, שהרווח הגולמי נחתך ל-43.4% מהמחזור לעומת 51.8% ברבעון המקביל.

גם הרווח התפעולי רשם ירידה מדאיגה של 75% ונעצר ב-8.6 מיליון דולר. השיפור היחידי בדו"חות מקורו אינו בפעילות הליבה, אלא דווקא בהכנסות מימון שהסתכמו ב-4.3 מיליון דולר. הסיבה לכך טמונה בייסוף בשקל, שיצר גידול של היתרות השקליות במאזן במונחים דולריים. השורה התחתונה מצביעה על רווח נקי של 10.9 מיליון דולר, שחיקה של כ-12% לעומת הרבעון המקביל.

נתון מדאיג נוסף הוא הדילול בצבר ההזמנות של תדיראן קשר, שהסתכם עם תום החצי הראשון של השנה ב-307 מיליון דולר, כ-40 מיליון דולר פחות משיעורו בסוף שנת 2005. במקביל, הגרעון בתזרים השוטף תפח לכדי 15.4 מיליון דולר.

המשקיעים לא נותרו אדישים לדו"חות, ומיד עם פרסומם צללה המניה בכ-7.5%. "החברה לא מצליחה כרגע למלא את החלל שנוצר עם עזיבתו של הלקוח האסייני", אומר שיף. "אותו לקוח הביא בעבר לצמיחה שנתית של עשרות אחוזים, שבדיעבד התבררה כלא-טבעית. כרגע אנו במהלכו של תיקון לא נעים, אך אנו ממשיכים לעשות כסף ונהנים מאיתנות פיננסית". עדות לאיתנות עליה מדבר שיף ניתן למצוא במאזן החברה, ממנו עולה כי סך המזומנים ושווי המזומנים (כולל השקעות לזמן קצר) עומד על 260.7 מיליון דולר. כמו כן, ההון העצמי מסך המאזן הגיע ל-34.4%, בעוד שלחברה אין כל חוב לבנקים.

שיף מעריך כי על מנת לחזור למסלול הצמיחה, על תדיראן קשר לחדור לשווקים חדשים ולפתח את סל מוצריה. בנוסף, הוא אינו פוסל אפשרות של השתלטות על חברה מהתחום, ולדבריו "אין לנו יעד קונקרטי לרכישה, אך צעד כזה הוא בהחלט חלק מהאסטרטגיה שלנו". "