כתב אישום: אליהו אוזן ויצחק גולדנברג גנבו כ-19.5 מיליון שקל מנגה אלקטרוטכניקה

השניים, בעלי שליטה ונושאי משרה בחברה, מואשמים יחד עם אשתו של אוזן ומנהל הכספים

כתב אישום חמור כנגד אליהו אוזן ויצחק גולדנברג, בעלי השליטה בנגה אלקטרוטכניקה, הוגש לבית משפט השלום בתל-אביב. השניים מואשמים בגניבת כ-19.5 מיליון שקל מכספי נגה, תוך ביצוע עבירות של גניבה, קבלת דבר במירמה, רישום כוזב במסמכי תאגיד, מירמה ודיווח מטעה.

יחד איתם מואשמים גם דבורה אוזן, רעייתו של אוזן, ששימשה מנכ"לית אדמיניסטרציה ודירקטורית בנגה, וכן ישי פרנקפורט פורת, שהיה מנהל הכספים. אוזן מואשמת בגניבה, מירמה ודיווח מטעה, ופרנקפורט מואשם ברישום כוזב במסמכי תאגיד, מירמה ודיווח מטעה.

אוזן שימש מנכ"ל נגה, וגולדנברג שימש כיו"ר. קבוצת נגה כללה מספר חברות בנות ובהן נגה טכנולוגיות, נגה תעשיות אלקטרו-מכניות ונגה נדל"ן. על פי כתב האישום שהוגש בידי עוה"ד ורד סלומון ויפעת שטיין מפרקליטות מיסוי וכלכלה, לצורך מימון פעולותיהן, הפעילו חברות קבוצת נגה מערכת סליקה פנימית ביניהן, תוך שהן לוות כספים זו מזו, מנצלות מסגרות אשראי שלא מומשו ומתחשבנות ביניהן.

בתקופה הרלבנטית לכתב האישום, היתה קבוצת נגה בקשיים מימוניים וחבה חובות כבדים לבנקים. ברבעון השלישי של 2002 נדרשו חברות הקבוצה לצמצם חובותיהן לבנקים והקבוצה קרסה. בספטמבר 2002 הוציא בית המשפט המחוזי בתל-אביב צווי הקפאת הליכים למרבית החברות בקבוצה, ומינה להן מנהלים מיוחדים.

על פי כתב האישום, אוזן וגולדנברג עשו שימוש בכספי קבוצת נגה לשימושם הפרטי, לעיתים ביחד עם דבורה אוזן. הם עשו כך באמצעות מעשי גניבה, מירמה ועשיית עסקאות בעלי שליטה ללא אישור כדין, תוך שהם עוברים, לעיתים יחד עם פרנקפורט, עבירות מנהלים, רושמים רישומים כוזבים במסמכי תאגיד, מפרים את האמון שחבו לחברות הציבוריות ועוברים עבירות דיווח.

על-פי כתב האישום, אוזן וגולדנברג חתמו על הסכם עם שלמה חבר, להשקעה בפרויקט של בניית קניון דימונה, שהיה אמור להיבנות על ידי נגה נדל"ן. בסמוך להפקדת הכסף על ידי חבר בחשבון נגה נדל"ן, הם נטלו מכספי החברה ללא אישור המוסדות, בטענה כי מדובר בכסף שקיבלו מחבר באופן אישי וכי הם מלווים את הכסף לנגה נדל"ן כהלוואת בעלים. בעקבות כך זוכה חשבונם בספרי קבוצת נגה בסכום של מיליון דולר כל אחד.

באישום השני מואשם אוזן כי הסתיר הסכם בין חבר לנגה נדל"ן, לפיה ילווה חבר לנגה 1 מיליון דולר ובתוך 60 יום יחליט אם להיכנס להשקעה. הוא נטל את הכספים מבלי ליידע אנשי הכספים בחברה, ובכך גרם לאי רישום תנועות הכספים האמיתיות בהנהלת החשבונות של נגה ולרישומים כוזבים במסמכי תאגיד. מדובר בעסקה חריגה של חברה ציבורית עם בעל שליטה בה, וככזו היה עליה לעמוד בהליכי אישר ודיווח לעסקה חריגה.

אישום שלישי מתייחס לכל הנאשמים: אוזן הורה לחשב החברה להעביר מיליון דולר לחשבון פרטי שלו ושל אשתו בשווייץ. הכסף פוצל והועבר לחשבונות פרטיים שלו ושל גולדנברג בישראל. לצורך הסתרת הגניבה, טענו הנאשמים כי הסכום הוצא מנגה במהלך עסקים רגיל וכתשלום דמי תיווך לצורך מכירה עתידית של מניות נגה. לאור זאת אישרו רואי החשבון לפרסם את הדו"חות התקופתיים של החברות, אך אלה כללו פרטים מטעים.

באישום הרביעי מואשם אוזן נגה בגניבת 500 אלף שקל מכספי נגה, ללא אישור מוסדותיה, בציינו כי מדובר בהוצאות שכר טרחה לעורך דין. לאור זאת, הדו"חות התקופתיים הוגשו באופן מטעה.