הערכות בשוק: העלאות הריבית באירופה מתקרבות לקיצן

היום צפוי נגיד הבנק המרכזי האירופי להעלות את שער הריבית ב-0.25% לרמה של 3% * האירו נחלש אל מול המטבעות בעולם

היום, בשעה 14:45 לפי שעון ישראל, צפוי נגיד הבנק המרכזי האירופי, ז'אן-קלוד טרישה, להעלות את הריבית באירופה ל-3%, מרמתה הנוכחית של 2.75%. כך, לפי סקר שערך בלומברג בקרב 46 כלכלנים. 45 דקות לאחר מכן, צפוי טרישט לשאת נאום בנוגע להמשך המדיניות המוניטרית, וההערכות בשוק מדברות על כך כי תהיה זו העלאת הריבית האחרונה, מה שהביא את האירו להגיב בהתאם.

המטבע האירופי נסוג מרמת השיא החודשי שקבע מול הדולר, שמדה עד 1.2835, ונפל לרמה של 1.2760. האירו ירד גם אל מול היין, ונסחר סביב רמה של 146.50, לאחר שרשם שלשום שיא חודשי של 147. גם אל מול השקל נחלש האירו, בכמעט חצי אחוז, ונסחר ברמת 5.62.

"הבנק המרכזי האירופי עלול לאכזב את המשקיעים, ולכן אנו עשויים לראות את האירו ברמות נמוכות יותר", אומר רוברט רני, אנליסט מט"ח בכיר ב-Westpac Banking שבסידני. רני מציין כי אם אכן תגיע היום מגמת העלאות הריבית לסיומה, האירו עלול לרדת אל מתחת לרמת 1.27 דולר.

יחד עם זאת, ייתכן כי האירו לא ייחלש משמעותית אל מול הדולר, על רקע ספקולציות של המשקיעים כי בנקים מרכזיים במדינות כמו איטליה או סין, יסיטו את יתרות המט"ח שלהם מהשקעה במטבע האמריקני אל אפיקים אחרים.

סין, למשל, עשויה להסיט את יתרות ההון שלה להשקעה במניות ובזהב, אומר קסיה בין, ראש המכון לכלכלה במרכז הסיני לפיתוח וייעוץ.

טרישה עומד בפני דילמה לא פשוטה, אשר בפניה נדרש כל נגיד בנק מרכזי, שכן מדיניות ההידוק המוניטרי, הנדרשת בכדי להילחם באינפלציה, פוגעת בצמיחה במשק. האינפלציה באירופה מתחילת השנה עומדת על 2.5%, הגבוהה מאז אוקטובר.

דו"ח ה-IMF שפורסם לפני יומיים קובע כי הצמיחה במדינות הגוש האירופי "נותרת שברירית", ותלויה בצמיחה בכלכלות העולם.