התאחדות חקלאי ישראל מתנגדת לתכנית האוצר להעברת הזיכיון להבאת עובדים זרים לקבלנים פרטיים

מזכיר איגוד מגדלי הפרחים: תכנית האוצר גרועה לעובדים ולחקלאים, וטובה רק לקבלנים שיגבו דמי תיווך ולאוצר שיגבה את דמי הזיכיון

ראשי התאחדות חקלאי ישראל החלו להפעיל השבוע את ועדת הכספים לסיכול תכנית האוצר להעביר מ-2007 את הזיכיון להבאת עובדים זרים לחקלאות ממנה לקבלנים פרטיים. לדברי החקלאים האוצר מתכנן לחלק את העוגה בין התאגידים, כך שכל אחד יביא 500-2,000 עובדים תמורת תשלום דמי זיכיון לקופת המדינה. כוונת האוצר, כפי שנטען בוועדה, גם להפחית את מכסת היבוא הכוללת מ-26 ל-23 אלף עובדים.

מזכיר איגוד מגדלי הפרחים, חיים חדד, המרכז את תחום העובדים הזרים בהתאחדות, אמר שתכנית האוצר גרועה לעובדים ולחקלאים. וטובה רק לקבלנים שיגבו דמי תיווך מהעובדים ומהחקלאים, ולאוצר שיגבה את דמי הזיכיון. יפסידו גם צרכני התוצרת החקלאית עליהם יגלגלו חלק מהעלויות הנוספות.

חדד ציין כי הניסיון שנצבר בענפים אחרים במשק, מוכיח שהזרים אשר הועסקו דרך קבלנים סבלו מתנאי עבודה ירודים, כמו הסינים והרומנים בענף הבניה. לעומת אלה, העובדים התאילנדים בחקלאות שצמודים למשקו של המעסיק בפועל נהפכים במרוצת הזמן כמעט לבני בית, ונוצרים קשרים בין הצדדים.

חדד טוען שהחקלאים המעסיקים זרים מכניסים לאוצר מסים במאות מיליוני שקלים בשנה, אבל ענף החקלאות לא מוכן להיות גם הפרה החולבת של האוצר שניתן לסחוט ממנו כספים נוספים. בעיקר כשהחקלאים היצואנים מתחרים מול מדיניות שבהן שכר העבודה סמלי בהשוואה לשכר הישראלי. "חלוקת הרווח עם הקבלנים לפי הצעת האוצר עלולה למוטט משקים חקלאיים ותכניס גול עצמי למשק הלאומי", אמר חדד.

בשיחות ראשונות עם חברי ועדת הכספים התרשמו החקלאים כי הם יתמכו במאבקם לביטול תוכנית האוצר.

דובר האוצר אמר בתגובה: "בימים אלה שוקדים במשרדי הממשלה העוסקים בתחום העובדים הזרים (תמ"ת, חקלאות ואוצר) על גיבוש הצעה לשינוי מבנה ההעסקה של העובדים הזרים בחקלאות. כל רפורמה שתוצע תובא לאישור הממשלה".