ביהמ"ש אישר הבוררות: אקירוב יקבל פיצוי של 100 מיליון שקל על ממילא

טען כי עיכוב באישור התב"ע גרם לנזקים כספיים * הפרויקט כולל 100 אלף מ"ר של מגורים, מלונאות ומסחר

ביהמ"ש המחוזי בירושלים אישר שני פסקי בוררות שניתנו בסכסוך בין חברת אלרוב אזור מסחרי ממילא (1993), בשליטת אלפרד אקירוב, לחברה הממשלתית-עירונית קרתא, בנוגע לפרויקט ממילא בירושלים. קרתא, חברת הפיתוח שבשליטת משרד השיכון (75%) ועיריית ירושלים (25%), חויבה לשלם לאקירוב 100 מיליון שקל.

קרתא ביקשה לבטל את פסקי הבוררות של הבורר, השופט בדימוס שלום ברנר, ובבקשה של אלרוב לאשר אותם.

ב-1989 התקשרה קרתא, כבעלת זכויות בקרקע, בחוזה עם חברת לדברוק לביצוע פרויקט בנייה של 100 אלף מ"ר, הכולל מגורים, מלונאות ומסחר. פרויקט ממילא ממוקם על התפר שבין ירושלים העתיקה לעיר החדשה, מול שער יפו.

ב-1994 צורפה אלרוב ללדברוק, והחליפה אותה כיזם. קרתא ואלרוב טענו להפרות חוזה והגישו תביעה ותביעה שכנגד.

הסכסוך בין אלרוב לקרתא החל בשל ויכוחים לגבי החזות העתידית של המרכז המסחרי וכמו כן לגבי אי הסכמה לגבי צורת רישום התב"ע. לטענת קרתא, דרשו באלרוב לשנות את התוכנית המקורית, כך שאת המרפסות עליהן הוסכם תחילה, ישנו לחנויות. מנגד טענו באלרוב, כי קרתא מתנגדת להקמת בית הקולנוע.

ברנר קבע בפסק הבוררות הראשון, כי סירובה של קרתא לחתום על בקשה לשינוי תוכנית המתאר המקומית היה סירוב שלא כדין והפרת ההסכם.

ברנר מצא את התביעה הנגדית של קרתא מוצדקת בשני עניינים: עלויות החזקת חניון ותשלום דמי שימוש עבור בניין.

קרתא הגישה לבית המשפט המחוזי בתל אביב בקשה ראשונה לביטול פסק הבוררות באשר לקביעה בנוגע להפרתה את החוזה, אך נדחתה. בפסק השני קבע ברנר שהוכח קשר סיבתי בין הימנעות קרתא מלחתום על התוכניות, לבין עיכוב בניית הפרויקט לפחות למשך 23 חודשים, עיכוב שגרם נזקים כבדים.

בפסק הבוררות השלישי נקבע שעל קרתא לפצות את אלרוב בגין אובדן או מניעת רווחים בסך 9.6 מיליון דולר בניכוי הוצאות מימון.

קרתא טענה, כי אין קשר סיבתי בין מחדליה לנזק שנגרם לאלרוב. לטענתה, היא אחראית לעיכוב של 23 חודשים בלבד ולכן חיובה בפיצוי של 100 מליון שקל הוא בלתי סבירה. הוא חייב את קרתא בהוצאות ושכ"ט עו"ד של 40 אלף שקל

חברת אלרוב נדל"ן עוסקת ביזום ובניית פרויקטי נדל"ן כגון קניונים ומרכזים מסחריים בארץ ובחו"ל. החברה הרוויחה 19.7 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2006, ו-61.8 מיליון שקל בכל 2005.

את אלרוב נדל"ן ייצג עו"ד יורי נחושתן. (ה.פ 4070/05, ה.פ 5043/06, ה.פ 5018/06).