לקראת היום שאחרי: עמותת מרחב מציעה ללוות את שיקום המרחב הציבורי בערי הצפון

תפעל לשיתוף הציבור בתכנון שמשפר את פני המרחב הציבורי ואת הקשר של התושבים לעירם

עמותת מרחב, התנועה לעירוניות מתחדשת בישראל, החליטה להירתם ולסייע בהתנדבות, באמצעות חבריה, לפעולות השיקום בערי הצפון שנפגעו בהתקפות הטילים של החיזבאללה. בישיבה מיוחדת שנערכה בסוף השבוע שעבר, החליט הוועד המנהל של מרחב על תוכנית פעולה, לפיה יסייעו חברי העמותה לתהליכי התכנון והבינוי מחדש הנחוצים באזורים שנפגעו.

הוועד המנהל של העמותה ייצור קשר עם ראשי הערים בצפון, במטרה לסייר בערים ולבדוק את האפשרות לתרום לשיקום מושכל והומאני של המקומות שנפגעו. בכך, מאמינים חברי העמותה, הם יכולים לשלב את הידע והחשיבה של עירוניות מתחדשת במילוי הצרכים המיידיים של שיקום ההריסות. על-פי גישתם של אנשי התנועה, מדובר בפעילות שלוקחת בחשבון את הסבל וחוסר הביטחון שחשים התושבים. שיתוף התושבים בהליך התכנון והבינוי עשוי לתרום הן לשיפור פני העיר והמרחב הציבורי, והן לשיקום הקשר הרגשי של התושבים לעירם ותחושת הבית שלהם במקום.

עמותת מרחב היא השלוחה הישראלית של תנועה עולמית, אותה מובילים אדריכלים, מתכנני ערים ואנשי אקדמיה, העוסקים בחברה וסביבה. התנועה עוסקת בסביבה העירונית המודרנית, שהפכה לצורת החיים של מרבית אוכלוסיית העולם, ופועלת לקידום התכנון של סביבה עירונית הומאנית ובת קיימא, מתוך אמונה שהאדם והקהילה צריכים לתפוס מקום מרכזי בלב התכנון העירוני.

במרבית המקרים פועלים אנשי העירוניות המתחדשת (new urbanism) בסביבות בנויות זה מכבר, בעלות אופי נתון וסגנון עירוני שהתפתח בשכבות, לאורך שנים רבות. מטרתם לנסות ולהחיות אזורים שאיבדו מזוהרם או שינו את תפקידיהם ההיסטוריים ובעקבות זאת שבקו חיים, או הפכו לאזורים מדורדרים או בלתי ידידותיים לאדם. בכל המקרים כמעט מדובר בתכנון עירוני לקוי או בתכנון שאינו עומד במבחן הזמן ואינו לוקח בחשבון את צרכי המחייה של התושבים ושל האדם ברחוב. אחת ממטרות העירוניות המתחדשת היא לשים דגש על קנה המידה האנושי, להתאים את המרחקים והפונקציות העירוניות להולכי הרגל ולצורכי המבקרים בעיר ובעיקר תושביה.

במקרים מיוחדים ניתנת בידי אנשי העירוניות המתחדשת הזדמנות לסייע בתכנון משקם, ולהביא לשיפור הסביבה העירונית לאחר שנפגעה ונדרשות בה עבודות ממילא. כך למשל, באזור שנפגע בהוריקן קתרינה, לאורך החוף הדרום-מזרחי של ארצות הברית, פועלים מתחילת הדרך צוותים של אדריכלים ומתכננים, המלווים את תהליכי התכנון והשיקום של אזורי האסון ובנייתם מחדש. התהליך נעשה בשיתוף פעולה עם הרשויות המקומיות והלאומיות, ובשיתוף התושבים - אשר הסביבה המחודשת אמורה להתאים לצרכיהם ולתרום לרווחתם.

כעת, על רקע ההרס הרב שנגרם במרחב הציבורי במהלך הלחימה בצפון, מבקשת עמותת מרחב לקחת חלק פעיל בתכנון הליכי הבינוי. זאת, בין היתר, כדי למנוע מצב של סתימת חורים ושיפוץ "טלאי על טלאי". בכוונת מרחב ליזום התנדבות לפעילות רב תחומית, המשלבת תכנון, ייעוץ ושיקום של המתחמים שנפגעו, בשכונות או במרכזי הערים.

הערים אליהן בכוונת העמותה לפנות הן: קרית שמונה, צפת, מעלות, נהריה, כרמיאל, שלומי, עכו וחיפה. בהודעה שהוציאה הנהלת העמותה בסוף השבוע נכתב: "הנהלת מרחב תקרא לעשרות מתנדבים מתוך חברי העמותה להתארגן בקבוצות, שיגיעו וישהו בערים שנפגעו במהלך התכנון והשיקום. קבוצות העבודה, בשיתוף התושבים, הנהגת העיר והצוות המקצועי שלה, יכינו תוכניות לשיקום המבנים, המתחמים והמרחבים הציבוריים שנפגעו.

"אנו רואים בפעילות זאת יישום הלכה למעשה של פעילות העמותה בימים רגילים במהלך השנה. אנו מאמינים, כי פעילות זאת חייבת להתבצע בשיתוף הקהילה, הנהגת העיר, הצוות המקצועי העירוני, ובסיוע ארגונים וגופים אחרים. שיתוף הפעולה ושיתוף הקהילה היא הדרך להצלחה ולשיקום של הקהילה והמרחב הבנוי שיקום ארוך טווח ובר קיימא.

"מרחב תציע למשרדי הממשלה ושלוחותיהם, כמו משרד הבינוי והשיכון, המשרד לפיתוח הנגב והגליל ומינהל מקרקעי ישראל, להצטרף ולתמוך במהלך זה. העמותה קוראת לגופים כלכליים במדינת ישראל לקחת חלק פעיל ביוזמה זאת, ובכוחות משותפים לקצר את זמן שיקום הערים ולהחזיר לתושבים את החוסן והאפשרות לשוב לחיי שגרה".

על הודעת העמותה חתומים חברי הוועד המנהל, עירית סולסי, דרור גרשון, יודן רופא, חיה ג'משי, לאה שמיר, פארה גולדמן, משה אדם, אבנר שלם ועפר לרנר. העמותה קוראת לראשי הערים והרשויות "להרים את הכפפה" ולהיעזר בכוחות המקצועיים וברצון האישי של חבריה. בנוסף, היא מזמינה ארגונים נוספים, הדואגים לאספקטים שונים של שיקום החיים באזורים שנפגעו במלחמה, להצטרף ליוזמה ולקחת חלק בעבודה התכנונית.

לפרטים ניתן לפנות לעמותה: miu@miu.org.il