מעצב העל הקנדי פרנק גארי (Frank Gehry) חויב לפצות ב-4.5 מיליון דולר קבלנים שבנו את אולם הקונצרטים של חברת האנימציה האמריקנית דיסני בעיר לוס אנג'לס, קליפורניה. כך פסק לפני כשבוע בית המשפט העליון בלוס אנג'לס במסגרת תביעה שהוגשה כבר לפני 3 שנים על ידי הקבלנים שהיו מעורבים בפרויקט.
פרט לגארי עצמו, פסק בית המשפט כי גם חברת דיסני תישא בנזקים שנגרמו לקבלנים בגין העיכובים בהשלמת אולם הקונצרטים, ותפצה אותם בסכום של כ-13.3 מיליון דולר. התביעה כנגד המעצב וחברת דיסני הוגשה כבר באוקטובר 2003, כחודש בלבד לאחר השלמת אולם הקונצרטים שעלותו, בכלל זה סכום הפיצויים, מסתכמת בכ-285 מיליון דולר.
הבניין עצמו הושלם בפיגור של 6 שנים לעומת התכנון המקורי, ובחריגה כוללת של כ-170 מיליון דולר מהתקציב המקורי. התובעת, חברת הפרוייקטים האמריקנית M.A. Mortenson, טענה בכתב התביעה כי נגרמו לה נזקים כספיים בהיקף של כ-43 מיליון דולר, עקב השינויים שביצע המעצב בתכנית המתאר של האולם, וכן עקב תכנית הבנייה "הפגומה" לדבריה, שלא היתה אפשרית לביצוע בפרק הזמן שנדרש.
דיסני מצדה טענה כי הקבלנים זכאים לפיצויי של כ-6 מיליון דולר בלבד, זאת בשל ההיערכות המיוחדת אליה נדרשו על מנת לעמוד בדרישותיו הקפדניות של גארי.
מלבד חברת הפרוייקטים, שתזכה לפיצוי ישיר של כ-1.5 מיליון דולר, הנפגעת המרכזית מהפרשה היא דווקא חברת ACCO Engineering Systems האמריקנית, שביצעה את עבודות המיזוג בהיכל הקונצרטים והתקשתה לעמוד בדרישותיו הייחודיות של גארי להצניע את המערכות השונות שהתקינה במקום. החברה תקבל פיצוי של כ-6 מיליון דולר דולר, כש-10 קבלני מישנה נוספים יזכו לפיצוי שינוע בין מאות אלפי דולרים למיליונים בודדים.
במהלך המשפט ביקרו הקבלנים השונים בצורה קשה את אופן העבודה עם גארי, ובפסק הדין נמסרה אף התייחסות מיוחדת לנושא. בין היתר, ציין השופט כי לקבלנים לא תינתן בעתיד הרשות לבקר את סגנון העבודה של גארי בפומבי, ומנגד הם לא יוכלו להציג ברזומה את העבודה המשותפת עמו בפרוייקט של דיסני.
גארי, 77, לא היה צד רשמי בתביעה, והכספים שישלם במסגרת פסק הדין יועברו דרך דיסני באמצעות פוליסת הביטוח של הפירמה שלו.
גארי עצמו נחשב לאחד ממעצבי העל המפורסמים והמובילים שפועלים כיום. בין העבודות הבולטות ששמו חתום עליהם נמנים פארק המילניום בשיקגו, ארה"ב, מוזיאון גוגנהיים בבילבאו שבספרד, והשחזור של גלריית מחוז הולדתו אונטריו שבקנדה.
אולם הקונצרטים של דיסני נחשב לאחד מארבעת אולמות הקונצרטים הגדולים בלוס אנג'לס, ונחשב לאולם הבית של התזמורת הפילהרמונית המקומית.
תכנון הפרוייקט לבניית האולם החל כבר ב-1987, ועבודות הבנייה עצמן החלו בשנת 1991. חריגה משמעותית בעלויות השביתה את העבודות במקום מאמצע שנות ה-90, ורק לאחר שגוייסו תרומות נוספות, חודשו העבודות והושלמו כאמור בסוף 2003.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.