למרות העליות בחו"ל: ת"א דרכה במקום יום שלישי ברצף; מדד הבנקים הוסיף 2.2%

[ לפורטל הפיננסי ][ לפורום הבורסה בת"א ] פועלים ולאומי הוסיפו 2.8% ו-3% בהתאמה * גזית-גלוב התחזקה 1.5% * איתוראן עלתה 3.4%

הבורסה של תל-אביב נסחרה היום (ד') בעליות שערים קלות, על רקע המגמה החיובית שנרשמה ביממה האחרונה במרבית שוקי העולם, ולאור המשך הסטטוס-קוו בזירה המדינית. המדדים המובילים נסחרו לאורך רוב שעות היום סביב רמות הפתיחה, אך עם נטייה חיובית שהתאפשרה על רקע העליות החדות בבנקים. בשוק המט"ח נרשמה יציבות במטבע האמריקני, ובשוק הסולידי נרשמה מגמה מעורבת.

יום המסחר הנוכחי עדיין לא סימל שינוי מגמה כלשהו בהלך הרוח בשוק, וגם מחזורי המסחר נותרו מאופקים. לנוכח האי-ודאות שעדיין נושבת מהזירה המדינית ניתן לומר, שהמשקיעים עדיין מנסים להימנע מסיכונים מיותרים וממשיכים לעקוב לפי שעה אחר ההתפתחויות השוטפות, שנטו ביממה האחרונה לכיוון החיובי.

בין ההתפתחויות החיוביות ניתן למנות את מדד המחירים ליצרן (PPI) הנמוך מהציפיות שפורסם אתמול (ג') בארצות-הברית - מה שמתגבר את העדויות על האטה כלכלית וממתן את החששות מעליות ריבית נוספות - אשר הצליח לדחוף את השווקים בארצות-הברית ובאסיה לעליות נאות. בהמשך לנתונים מאתמול, פורסם היום מדד המחירים לצרכן (CPI) בחודש החולף בארצות-הברית, שעמד בתחזיות, אך היה מעט נמוך מהן במונחי ליבה.

מלבד העובדה שהנתונים הללו עודדו את השווקים בעולם, כפי שכתבנו אתמול הם גם עשויים למתן את החשש של נגיד בנק ישראל מזליגת האינפלציה למשק המקומי, לנוכח התמתנות הלחצים האינפלציוניים מעבר לים. אתמול אמנם עקף במעט המדד המקומי של חודש יולי את התחזיות המוקדמות כשעלה ב-0.1%, אך ההערכות בשוק עדיין גורסות כי הנגיד פישר צפוי להותיר את הריבית בהחלטתו הקרובה ללא שינוי, כשהדברים כמובן תלויים בהמשך השקט בזירה המדינית.

על רקע ההתפתחויות האחרונות, הזירה הכלכלית המקומית היוותה עדות לכך שהמשק הישראלי צפוי לעכל בצורה סבירה את השפעות הלחימה בצפון, לאחר שפורסמו נתונים חזקים מאוד על הפעילות הכלכלית טרם המלחמה. אמנם, כולם מבינים כיום שהנתונים הכלכליים של הרבעון השלישי ייפגעו באופן כזה או אחר, אך בד בבד ניתן לומר שהעוצמה שהפגין המשק במחצית הראשונה היא בעצם הכרית שעליה הוא יתבסס בחודשים הקרובים.

בין היתר פורסם כי הצמיחה הכלכלית ברבעון השני של 2006 - טרם הלחימה - הייתה חזקה למדי ועמדה על קצב שנתי של כ-6.2%, ששיקף קצב צמיחה שנתי של כ-5.9% במחצית הראשונה. נתונים אלו לוו בעלייה חדה של כ-7.4% בתוצר העסקי בסיכום חצי שנתי, וכן בעליות חדות בייצוא הסחורות והשירותים, בהשקעות ובצריכה הפרטית.

נתונים אחרים, ששיקפו את המגמה בייצוא הסחורות ללא יהלומים בחודשים מאי-יולי, רשמו גידול של כ-7% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. זאת, בהשוואה לזינוק של כ-21% שנרשם בשלושת החודשים הקודמים. נתונים אלו, כמו אחרים שעוד יתפרסמו בימים הקרובים, משקפים את היקף הפגיעה הכלכלית לצד הנסיקה הכלכלית שנרשמה קודם לכן, וללא ספק גורמים לכולנו לחשוב לאיזו עדנה היה צפוי המשק אילולא המלחמה בצפון.

בסוף היום הוסיף מדד המעו"ף 0.2%, מדד תל-אביב 100 טיפס ב-0.3% ומדד התל-טק עדיין לא מצליח לרכב על הגל החיובי בנאסד"ק, והסתפק בעלייה של 0.3% בלבד. מחזור המסחר היה שגרתי ועמד על רמה של 1.22 מיליארד שקל.

עליות חדות בפועלים ולאומי

בשוק המניות הובילו היום הבנקים את טבלאות המסחר, תוך שהם נהנים מביקושים נאים מצד המשקיעים הזרים וממשיכים לרכז מחזורים ערים. בסוף היום עלתה פועלים ב-2.8% ולאומי הוסיפה 3%, כשמדד הבנקים עלה ב-2.2%. בזירת הבנקים המשיכה לבלוט היום מניית דיסקונט דווקא לשלילה, כבכל התקופה האחרונה, תוך שהיא מאבדת 0.3% לרמת שפל של כתשעה חודשים.

מבין הגדולות, טבע המשיכה להגיב לפערי הארביטראז' ואיבדה 0.8%. מכתשים אגן הוסיפה 0.6% במחזור ער, לאחר שדווח כי כור רכשה אתמול מניות שלה בכ-60 מיליון שקל, וככל הנראה לאור המשך איסוף המניות ע"י החברה-האם גם היום. כי"ל סיימה ללא שינוי ללא התפתחויות מיוחדות, ופרטנר עלתה ב-1.4% לאחר הפרסום בדבר ההשקעה של גורו ההשקעות האמריקני, ג'ורג' סורוס, במניות החברה בהיקף של כ-8 מיליון דולר. דסק"ש , שפרסמה דו"חות לרבעון השני, ירדה בתגובה 0.1%.

בזירת הנדל"ן נרשמו היום עליות קלות ובסוף היום הוסיף המדד 0.2%. מבין מניות הסקטור בלטה במיוחד גזית-גלוב שפרסמה היום דו"חות ואיבדה 1.5% במחזור ער יחסית. הדו"חות הצביעו על המשך הצמיחה אך הבליטו גם הפסד של כ-200 מיליון שקל, מחציתו "על הנייר", על השקעה אותה ביצעה החברה בחברת נדל"ן אמריקנית.

מעבר להפסד, נראה שמה שיותר הפריע למשקיעים הוא העובדה שהחברה לא שיתפה אותם בזהות החברה האמריקנית, וזאת למרות התדמית השקופה והאמינה שיש להנהלת החברה בשוק המקומי. כך או כך, הירידה היומית מסמנת שהמשקיעים ממשיכים "להאמין" בגזית-גלוב למרות התקלה הנוכחית, אבל נראה שהם יפקחו עין בנושא ההשקעה המסתורית.

חברת נדל"ן נוספת שדיווחה היום היא אזורים , שאמנם הציגה רבעון חלש יחסית מפעילות הבנייה למגורים בשוק המקומי, אך נראה שהמשקיעים התלהבו מהעובדה שהיא יוצאת לחפש השקעות יזמיות בחו"ל - ככל הנראה בהשפעת בעל הבית הנכנס בוימלגרין - ושלחו אותה לעלייה של 4.5%.

מבין השאר, איי.טי.אל שדיווחה על קבלת הזמנות למוצריה ממשרד הביטחון, ככל הנראה לאור הלחימה בצפון, הוסיפה 17.2% במחזור ער. יצרנית אפודי המגן רבינטקס עלתה ב-7.8%, ככל הנראה על רקע הערכות שגם היא עשויה ליהנות מהזמנות ממשרד הביטחון לאור המצב. איתוראן קפצה ב-3.4% לאחר שדיווחה על המשך צמיחה ברבעון השני.

הדולר סביב 4.36

בשוק המט"ח נרשמה היום יציבות יחסית, והדולר היציג נקבע בירידה של 0.07% לרמה של 4.368 שקל, בעוד האירו התחזק ב-0.46% לרמה של 5.5845 שקל. עם זאת, לאחר פרסום נתוני המדד בארצות-הברית הדולר איבד גובה בשוק המטבעות הבינלאומי, מה שבא לידי ביטוי בהיחלשות נוספת שלו במסחר הבין-בנקאי בשוק המקומי, כשהוא בוחן את רף ה-4.36 שקל.

בשוק הסולידי נרשמה לאורך היום מגמה מעורבת, כשהאג"ח השקליות נטו מטה והצמודות נטו מעלה, אך גם בזירה זו נרשמה תזוזה עם פרסום הנתונים הכלכליים בארצות-הברית וירידת התשואה בשוק האג"ח האמריקני בטרום מסחר. למרות זאת, בסוף היום ננעלו האג"ח השקליות הארוכות בירידות קלות של 0.1%, ואילו באפיקים הצמודים נרשמו עליות קלות של כ-0.1%.