יישום חתמה על הסכם רישוי עם שייר שעשוי להגיע להיקף של עשרות מיליוני דולרים

במסגרת ההסכם תקבל יישום סכום ראשוני של כמה מיליוני ד' * שייר רכשה מיישום את הזכויות למסחור של מולקולת ה-Valrocemide

חברת יישום, העוסקת במסחור הטכנולוגיות של האוניברסיטה העברית, חתמה על הסכם עם חברת שייר הבריטית, לפיו שייר תמסחר מולקולה שפותחה באוניברסיטה העברית, מולקולת ה-Valrocemide. כך נודע ל"גלובס". דבר ההסכם פורסם בדו"חות כספיים האחרונים שהגישה שייר לבורסה הראשית בלונדון, ה-LSE. במסגרת ההסכם תקבל יישום סכום ראשוני של כמה מיליוני דולרים ותוכל ליהנות מתשלומים עבור אבני דרך ותמלוגים שעשויים להגיע לעשרות מיליוני דולרים אם התרופה תגיע לשוק.

טבע רכשה והתחרטה

ה-Valrocemide, שפותחה לטיפול במספר מחלות של מערכת העצבים המרכזית ובעיקר באפילפסיה, נמצאת בשלב מתקדם יחסית וכבר נאסף עליה מידע מחקרי ברמת שלב II של הניסויים הקליניים. בעבר נרכשו הזכויות למסחור התרופה על ידי טבע, אשר חתמה על הסכם שיתוף פעולה עם חברת Acorda האמריקנית לשיווק של המוצר בארה"ב. עם זאת, ביוני 2005, לאחר ביצוע ניסוי שלב II חלקי במוצר ובטרם החל ניסוי שלב III, החליטה טבע לוותר על המוצר מסיבות שלא פורסמו.

ויתור על תרופה באמצע שלב II של הניסויים אינו נפוץ, והוא מתרחש בדרך כלל כאשר הניסוי אינו מראה על עליונות של המוצר על פני מתחריו, כאשר נוצרות דרישות רגולטוריות בלתי סבירות או כאשר נראה כי השוק למוצר אינו גדול כפי שנצפה תחילה. עם זאת, במקרה הזה ייתכן שאין מדובר באחת מהסיבות הללו, שכן שייר החליטה בכל זאת לרכוש ולמסחר את המוצר.

ה-Valrocemide פותח באוניברסיטה העברית על ידי פרופ' מאיר ביאלר וצוותו. מדובר בחומר המנטר פעילות חשמלית במוח ובנוסף לפעילותו האפשרית בתחום האפילפסיה, הוא עשוי להיות יעיל גם לטיפול במניה דיפרסיה ובכאב שמקורו נוירולוגי. עדיין לא ידוע לאיזו אינדיקציה מתכננת שייר לפתח אותו. אם תמשיך את פיתוח המוצר מהיכן שהופסק, היא עשויה להגיע לשוק תוך 2-3 שנים, וכבר להניב הכנסות ליישום. אם תחל בפיתוחו לאינדיקציה חדשה, מדובר בתוספת זמן של כשנה עד שנתיים. "