אודין מדיקל נמכרת למדטרוניק ב-9 מיליון דולר

אודין תמשיך כנראה לפעול כחברה עצמאית מישראל * מדטרוניק השקיעה 4 מיליון דולר בחברה

חברת אודין מדיקל נמכרה השבוע לענקית המכשור הרפואי מדטרוניק תמורת 9 מיליון דולר בלבד, לאחר שהושקעו בה כ-30 מיליון דולר מאז הקמתה ב-1995. מדטרוניק הובילה גם את סבב הגיוס השלישי של החברה, במסגרתו השקיעה בחברה כ-4 מיליון דולר, לפי שווי של כ-30-40 מיליון דולר. היא גם הייתה אחראית לשווק את המוצר של אודין, אך לא הצליחה בכך כפי שקיוותה. הסכום בו נרכשה אודין כעת, 9 מיליון דולר, הוא בניכוי חובות החברה למדען הראשי ולמדטרוניק עצמה, כשסכום הרכישה ברוטו הוא גבוה יותר, כ-20 מיליון דולר.

אודין הוקמה ב-1995 על ידי קבוצה של יזמים, הכוללת את יובל צוק, ד"ר עמית גופר, שמואל פרג, מאיר מתנה וד"ר אהוד כצנלסון. בין המשקיעים בחברה: קרן צ'רלס ריבר (CRV), פיטנגו, קונקורד, גילדור השקעות, סטאר ונצ'רס, וולדן ישראל והמדען הראשי.

אודין עוסקת בתחום של הדמיית MRI עבור ניתוחי מוח. המכשיר שלה הגיע למכירות כבר ב-2003, אז נחתם גם הסכם ההשקעה וההפצה עם מדטרוניק. מדטרוניק הייתה אמורה לשלב את הטכנולוגיה של אודין במכשיר לניווט בעת ניתוחי מוח שפיתחה חטיבה ההדמיה החדשה שלה. היא הזמינה מכשירים בכמות גדולה מהחברה, אולם לא הצליחה למכור אותם במהירות שקיוותה, בין היתר בגלל חולשה יחסית שלה בשוק ההדמיה לעומת ענקיות כמו GE, ג'ונסון אנד ג'ונסון ופיליפס. מקורבים לחברה טענו היום כי אם החברה הייתה נשארת עצמאית ולא חותמת על בלעדיות עם מדטרוניק, ייתכן שהיא הייתה מצליחה להגיע היום לשווי גבוה יותר.

בגלל מחזור החיים הארוך של החברה, המשקיעים שלה היו יחסית בגבול אורך הנשימה שלהם ולא היה להם עניין להשקיע בפדיון החוזה ממדטרוניק ובניית מערך שיווק עצמאי, מה גם שאכן מדובר במוצר מסובך למכירה - עלותו במכירה הראשונה היא גבוהה ומחזור החיים שלו ארוך. הנהלת החברה נמצאת עדיין בחו"ל בתהליכי סגירת העסקה ולא ענו לפניות "גלובס", אבל במשרדי החברה כבר עונה הטלפון "הגעתם למדטרוניק ישראל, לשעבר אודין מדיקל". מה מתכוונת החברה לעשות עם המרכז הישראלי? מקורבים לחברה אמרו שנראה כי מדטרוניק תמשיך להפעיל את החברה כיחידה עצמאית ולהגדיל את המכירות שלה אט אט, עד שבהמשך ייתכן ותמכור אותה הלאה בשווי גבוה יותר.

למדטרוניק היסטוריה מעניינית של השקעות בחברות ישראליות. לפני כ-15 שנה מיזגה לתוכה אינסטנט לפי שווי של 200 מיליון דולר. היא השקיעה גם במיינדגרד ובכרמל מדיקל, שנסגרו. היא מחזיקה כ-30% מאיתמר מדיקל, אך למרות שהחברה הגיעה כבר למכירות, היא אינה מבצעת את הצעד המתבקש וקונה את מולא הבעלות בה. חברת PVT הפכה להצלחה הגדולה שלה בישראל, יחסית, כשנמכרה לאדוורדס מדיקל תמורת 155 מיליון דולר. באשר לאודין, ימים יגידו אם מדובר ביהלום שנרכש על ידה במחיר מציאה, או בגרוטאה שפורקה לשם שימוש ברכיבים.