למרות ההסכם: המעסיקים בצפון לא יכולים להגיש בקשות פיצוי לאוגוסט

המשמעות מבחינת עסקים קטנים המעסיקים מספר עובדים היא החמרה במצב האשראי * גם בקרב מפעלים גדולים החזר הפיצויים משמעותי ביותר לייצוב העסק

למרות שהסכם הפיצויים לחודש אוגוסט לעסקים בצפון סוכם בין האוצר, המעסיקים וההסתדרות, עקב כך שטרם אושר בידי ועדת הכספים ולפיכך לא נקבע בתקנות, המעסיקים ובעלי העסקים בצפון אינם יכולים להגיש עדיין את בקשות הפיצוי לרשות המיסים. אולם, כבר מחר יצטרכו רבים מהם להזרים את המשכורות לעובדים ואחרים יאלצו להזרימן בשבוע הבא, לפי מועד תשלום המשכורות הקבוע.

עקב השיהוי באישור הסכם הפיצויים על-ידי הכנסת, גדל עוד יותר פער הזמנים בין התשלום לעובדים לבין קבלת הפיצוי, בתוך 20-25 מהגשת הטפסים במקרה של מסלול הפיצוי לפי 145% משכר העובדים שנעדרו באוגוסט, או עד חודש נובמבר למי שישתמשו במסלול הפיצוי של 45%-65% מהפרש המחזורים בין ימי המלחמה באוגוסט השנה לאוגוסט אשתקד.

המשמעות מבחינת עסקים קטנים המעסיקים מספר עובדים היא החמרה במצב האשראי שלהם, כשהבעיה האקוטית ממילא אצלם, היא תזרים המזומנים. גם בקרב מפעלים גדולים החזר הפיצויים משמעותי ביותר לייצוב העסק.

לדברי נשיא ארגוני העצמאים, זאב וינר, "ועדת הכספים צפויה לדון באישור הסכם הפיצויים אוגוסט בתקנות, ככל הנראה ביום שני הקרוב. רשות המיסים מוכנה לתשלום, לכן מיד לאחר אישור ועדת הכספים יחל הטיפול בהחזר הפיצויים. ברשות המיסים יעבדו גם בסוכות, על מנת להדביק את קצב הקלדת הטפסים, כדי לקדם את התשלום כמה שיותר מהר כך שאנחנו מקווים שהתשלום יבוצע בהקדם".

וינר ציין כי לפי הנתונים שנמסרו לו מרשות המיסים, כ-12 אלף עסקים בצפון כבר קיבלו את הפיצוי לחודש יולי, מתוך כ-90 אלף עסקים בצפון. לאוגוסט, כאמור, עדיין לא ניתן להגיש את בקשות הפיצוי. מצד שני, מוסיף וינר, הדחייה באישור עקב וועדת הכספים תסתכם ככל הנראה בדחייה של 10 ימים מאז אישור ההסכם עם האוצר ביום א' השבוע.

בתוך כך הודיע סמנכ"ל בכיר לשומה ברשות המיסים, שוקי ויטה, למעבידים בצפון, במכתב, כי עובדים שהושמו על-ידי המעביד במקומות לינה בצפון, לא יידרשו לשלם מס על ההטבה שקיבלו מהמעביד. לדברי וינר, "זוהי הכבדה מיותרת על עובדי הצפון באמצעות התניה של הפטור, שאינה במקומה".

לדברי נשיא לשכת התיאום של המעסיקים ונישא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, "לא הגיוני שכשמדובר במעסיקם ועובדים שעשו כל מאמץ כדי להיות בקרבת מקום העבודה אבל גם במקום שבטוח להם ולמשפחתם, מישהו חושב להתחשבן אתם ולראות בהוצאה הזאת הוצאה חייבת. נטפל בזה מול הרשויות".