ארה"ב מאמינה כי תהיה הסכמה לסנקציות על איראן; סין ורוסיה נוטות להסכים לעיצומים קלים

דו"ח הסוכנות הבינל' לאנרגיה אטומית: במתקן גרעיני באיראן התגלו שרידי אורניום חשודים כבר לפני שנה - לפני כשבועיים נקבע סופית שמדובר באורניום בדרגה גבוהה

מקורות באו"ם ציינו אמש (שבת) כי סין ורוסיה נוטות להסכים ככל הנראה לעיצומים קלים על איראן, בעקבות פקיעת האולטימטום שהציבה מועצת הביטחון למדינה.

דיונים נרחבים בנושא יתקיימו בוועידת המדינות המתועשות, שתתקיים בעוד שבועיים. בתוך כך, דווח כי חמש החברות הקבועות במועצת הבטחון של האו"ם יפגשו בשבוע הבא בברלין עם נציגי גרמניה, במטרה לדון במשבר סביב סירובה של איראן להקפיא את העשרת האורניום בשטחה. באותו נושא ידונו במקביל האחראי על מדיניות החוץ של האיחוד האירופי, חוויאר סולאנה, ויושב ראש צוות המשא ומתן של איראן, עלי לאריג'אני.

שלשום דחה נשיא איראן, מחמוד אחמדינג'אד, את הקריאה להקפאת פרוייקט הגרעין של ארצו ואמר: "האומה האיראנית לא תנטוש את זכותה לטכנולוגיה גרעינית למטרות שלום". לדברי הנשיא, "מדובר בבריונות שנועדה לעורר מחלוקות בעם האיראני, אך זו לא תשיג את מטרתה".

אמש פקע האולטימטום שהציבה מועה"ב

אמש בחצות פקע האולטימטום שהציבה מועצת הבטחון לאיראן, בדרישה שתפסיק את העשרת האוראניום בשטחה. סגן מזכירת המדינה האמריקנית, ניקולס ברנס, העריך השבוע כי חברות המועצה יסכימו לפעול נגד טהראן אם זו תתמיד בסירובה לעצור את תכנית הגרעין שלה. ברנס התייחס להערכות לפיהן רוסיה וסין יטילו וטו על הפעלת עיצומים: "אנחנו מאמינים כי תהיה הסכמה על הפעלת סנקציות במהלך חודש ספטמבר, הנשיא האיראני לא צריך להיות מופתע כשארצות-הברית תעבוד קשה ובנחישות כדי להטיל סנקציות על טהראן".

אתמול פורסם כי איראן העלתה את רמת העשרת האורניום. מדו"ח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, שפורסם עם פקיעת האולטימטום הבינלאומי, במתקן גרעיני באיראן התגלו שרידי אורניום חשודים כבר לפני שנה, אך רק לפני כשבועיים נקבע סופית שמדובר באורניום בדרגה גבוהה.