סופית: ראש עיריית בית-שמש יואשם בקבלת תואר במירמה מאוניברסיטת ברלינגטון

פרקליט המדינה ערן שנדר דחה את הטענות שהעלה דני וקנין בשימוע בסוף מאי

פרקליט המדינה, ערן שנדר, הודיע היום (א') סופית לראש עיריית בית-שמש, דני וקנין, כי החליט להגיש נגדו כתב אישום, בגין קבלה במירמה של תואר ראשון בפסיכולוגיה מאוניברסיטת "ברלינגטון". זאת, לאחר ששנדר דחה את הטענות שהעלו פרקליטיו בשימוע שנערך לו בסוף מאי.

בטיוטת כתב האישום בעניינו של וקנין, שגיבשה פרקליטות מחוז ירושלים, מיוחסת לראש העיר עבירה של קבלת דבר במירמה. בחומר החקירה בפרשה קיימות ראיות לכאורה, לפיהן וקנין קיבל והעתיק מאחרים את רוב העבודות שהגיש במסגרת לימודי התואר, לרבות עבודת הגמר.

בפרקליטות טוענים כי וקנין הציג בפני האוניברסיטה מצג כוזב, כאילו הוא זה שכתב את העבודות בעצמו. לאחר קבלת התואר בדרך זו, אף הגיש וקנין את מועמדותו למועצה להשכלה גבוהה, כשהוא מציין שהוא בעל תואר ראשון מאוניברסיטת ברלינגטון.

במשרד המשפטים אומרים כי הטיעונים שהעלה וקנין בשימוע נבחנו בחינה דקדקנית ומעמיקה, שכללה עיון נוסף בחומר החקירה הכללי שנאסף, בפרשת שלוחות אוניברסיטאות "ברלינגטון" ו"לטביה" בישראל. בתום הבחינה ולאחר שהדברים נבחנו הן ע"י פרקליטות מחוז ירושלים והן ע"י פרקליטות המדינה, הגיע שנדר למסקנה שאין לשנות מההחלטה להעמיד את וקנין לדין.

עבירות בנייה

בימים אלה, בוחן היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, פרשה נוספת בעניינו של וקנין, שהועברה אליו ממבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס. בדיקת המבקר העלתה, כי הוועדה המקומית לא פיקחה באופן שיטתי על הבנייה הבלתי חוקית של נבחרי העיר, ולא איתרה עבירות בנייה שביצעו בין היתר וקנין, המכהן גם כיו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, וכן מנהלת לשכתו.

עוד נמצא, כי חמישה מחברי המועצה הקודמת והנוכחית ונושאי משרה אחרים בעירייה ביצעו לכאורה עבירות בנייה, שחלקן הגדול לא טופל ע"י הוועדה. בין היתר, התברר כי באולם אירועים שבוצעו בו עבירות כאמור, נערכה חתונת בתו של וקנין. המבקר כינה זאת "זלזול בוטה בחוק וסיכון חיי אדם ביודעין".

לפני כשנה, אף המליצה היחידה הארצית לחקירות הונאה במשטרה (יאח"ה) להעמיד את וקנין לדין בפרשה שלישית, של שוחד בחירות. המשטרה חקרה חשד, לפיו וקנין סגר דילים עם אחרים, שיבטיחו לו את בחירתו לראשות העיר, בבחירות שהתקיימו באוקטובר 2003.

המשטרה טענה שבידיה מידע, לפיו נרכשו קולות עבור וקנין, ובתמורה הבטיח לקדם את ענייניהם של גורמים עיסקיים בעיר. וקנין חשוד בקבלת שוחד (קולות שנרכשו עבורו), ובהבטחת שוחד תמורת הקולות. פרקליטות מחוז ירושלים סגרה את התיק מחוסר ראיות, אולם בימים אלה נבחן ערר שהוגש על ההחלטה.