מטרו רייל מובילה במכרז הרכבת הקלה בתל אביב

הצעתה, שעמדה על כ-9.1 מיליארד שקל, היתה גבוהה ב-300 מיליון שקל מההצעה של קבוצת MTS

פער של 300 מיליון שקל מבדיל בין ההצעות הכספיות של שתי המתמודדות במכרז הרכבת הקלה בת"א. כך עולה מהמעטפות של קבוצת מטרו רייל ו-MTS שנפתחו ביום חמישי האחרון בוועדת המכרזים בראשות סגן החשב הכללי, חגי מילר. ההצעה הנמוכה הייתה של מטרו רייל ועמדה על כ-9.1 מיליארד שקל כשהצעתה של MTS עמדה על כ-9.4 מיליארד שקל. הצעות אלה משקפות כ-90% מעלות הפרויקט שנאמד בלפחות 10 מיליארד שקל. בנוסף, דירגה הוועדה את ההצעות הטכניות וההנדסיות. בהיבט הזה גוברת הצעת MTS על קבוצת מטרו רייל, הניקוד שקיבלה MTS על ההצעה ההנדסית עומדת על 84 נקודות מול 65.2 נקודות של מטרו רייל. יצויין כי בניקוד המשוקלל גברה מטרו רייל על הצעת MTS.

ועדת המכרזים הודיעה לקבוצות כי תבצע ביניהם הליך של התמחרות. שתי הקבוצות יידרשו להגיש הצעות משופרות גם בהיבט הפיננסי וגם בהיבט ההנדסי עד ה-4 לאוקטובר 2006. לאחר קבלת ההצעות צפויה הוועדה להכריז על הזוכה. הוועדה שמרה לעצמה את הזכות לבצע הליך התמחרות נוסף, אך רק על המחיר, זאת במידה וההצעות הכספיות שתקבל לא ישביעו את רצונה.

הרכיב העיקרי במכרז עליו התחרו הקבוצות הוא גובה מענק ההקמה. כלומר, מהו הסכום אותו מבקשת כל אחת מהקבוצות מהמדינה בגין הפרויקט. לשם השוואה, בפרויקט המקביל בירושלים דרשה הקבוצה הזוכה, סיטי פס, מענק בגובה של 1.4 מיליארד שקל המשקף כ-75% מערך הפרויקט.

בוועדת המכרזים מציינים, כי ישנה ציפייה להוזלה משמעותית בעלות הפרויקט. לדברי חבר ועדה, שתי הקבוצות הודיעו באופן חד משמעי, כי יש "הרבה שומן לקצץ מההצעות וצפויה הוזלה משמעותית".

פרויקט הרכבת הקלה בת"א עבר זעזועים משמעותיים בשבועות האחרונים. תחילה עם פסילתה של קבוצת ספידן על רקע אי עמידה בתנאי הסף ובאחרונה, גל השמועות לפיו היה חשש לגבי איכות ההצעה של קבוצת MTS. הטענות נגעו להצעה הטכנית של MTS כי קרונות הרכבת אותה הציעה היצרנית סימנס אינם תקינים. ועדת המכרזים נדרשה להכריע בסוגיות מרכזיות להן השפעה מכרעת על עתיד הפרויקט. בוועדה משוכנעים כי ההחלטות שהתקבלו - פסילתה של ספידן, אישור קבוצת מטרו רייל ו-MTS יביאו בסופו של ההליך לבחירת הצעה טובה ולקידום יעיל של הפרויקט. הערכות הן כי בטווח של חודשיים, לכל היותר, ייבחר זכיין.