מנכ"ל החברה למשק וכלכלה (משכ"ל), ששי שילה, התפטר מתפקידו

את מקומו ימלא זמנית, אביקם בלר סמנכ"ל הכספים * ההתפטרות הגיעה, כך לטענת גורמים, בעקבות משבר עמוק שפרץ בין שילה לבין יו"ר משכ"ל, שאול מזרחי

מנכ"ל החברה למשק וכלכלה (משכ"ל), ששי שילה, התפטר היום (א') מתפקידו. את מקומו ימלא זמנית, אביקם בלר, המכהן כיום כסמנכ"ל הכספים של החברה.

ההתפטרות הגיעה, כך לטענת גורמים, בעקבות משבר עמוק שפרץ בין שילה לבין יו"ר משכ"ל, שאול מזרחי. לטענת הגורמים, "קיים חשש שעזיבתו של שילה תפתח פתח לגורמים פוליטיים להשתלט על החברה ולהרוס אותה כפי שארע בעבר".

משכ"ל, המוחזקת 90% בידי מרכז השלטון המקומי ו-10% בידי מרכז המועצות האזוריות, היא חברה בע"מ שלקוחותיה, קרי הרשויות המקומיות, הם גם הבעלים שלה וחולקים ברווחיה. החברה הוקמה ב-1974 במטרה לספק שירותים לרשויות המקומיות תוך הוזלה, פישוט, ייעול וקיצור תהליכי ביצוע פרויקטים, כל זאת דרך שימוש ביתרונות לגודל הנובעים ממכנה משותף של 255 רשויות מקומיות המספקות שירותים דומים לתושביהן.

מזרחי מונה לפני 9 שנים לתפקיד יו"ר החברה על ידי בעלי המניות של החברה, ואילו שילה נבחר לתפקיד לפני 7 שנים. לפני כשנה, דחה מזרחי, בשיחה עם "גלובס", טענות לפיהן החברה עשויה לפעול לכאורה מתוך שיקולים פוליטיים. "משכ"ל היא חברה עסקית לכל דבר, וכל ההחלטות בה מתקבלות בדרך מקצועית ואובייקטיבית. אנחנו לא מאפשרים לאף לקוח, כלומר לאף רשות מקומית, להפעיל עלינו לחצים פוליטיים כדי לקבל הטבות כאלה ואחרות".

עוד אמר שהוא מקפיד על מינהל תקין במובן הזה שהוא מתייחס ללקוחות החברה כאל לקוחות לכל דבר, אפילו שהם הבעלים וחברים בדירקטוריון. "עשיתי הפרדה ברורה בין הפוליטי למקצועי ואני לא מאפשר לשום ראש רשות ולשום מערכת מוניציפאלית להגיע איתי למצב לא מקצועי. זה תפקיד קשה אבל אני מצליח בו. לחברה היו בעבר תקופות לא קלות, ועם כניסתי לתפקיד התחלתי בתהליך ארוך של יצירת חסמים".

לפני כחודשיים, כשהחלו שמועות בדבר יחסיהם המעורערים של השניים, מסר דובר משכ"ל ל"גלובס", כי "מאמציה העיקריים של החברה מרוכזים בימים אלה במתן סיוע לרשויות המקומיות שנפגעו בצפון. הנהלת החברה בראשות היו"ר והמנכ"ל בשיתוף העובדים ממשיכים להוביל את החברה להישגים משמעותיים תוך גידול בהיקפי פעילות החברה, הרחבת סל השירותים ושמירה על סטנדרטים מקצועיים גבוהים".

בתוך כך נודע כי שילה, שאמור לפרוש מתפקידו בסוף השנה, דחה הצעה לכהן כמנכ"ל החברה לאוטומציה. החברה לאוטומציה, העוסקת במתן שירותי מיחשוב לרשויות המקומיות, נמצאת בבעלות מרכז השלטון המקומי (60%) ומשרד הפנים (40%). שמה של החברה נקשר בשנים האחרונות עם סכסוכים פנימיים בין העובדים לבין ההנהלה ובין היו"ר אלקסלסי למנכ"לי החברה. בשנתיים האחרונות התחלפו 4 מנכ"לים: יונתן קורפל החליף את יאיר לייפר שהחליף את שמואל בלנק שהחליף את עופר גור-אריה.

דובר החברה לאוטומציה הכחיש שהתפקיד הוצע לשילה, ומסר ששמו לא הופיע ברשימת המועמדים שהציעו עצמם לתפקיד.