למרות המתיחות הגיאו-פוליטית: איראן ויפאן מצויות על סף עסקת נפט גדולה

מדובר בפרוייקט להפעלת שדה נפט גדול באיראן שעדיין לא נוצל * אנליסטים: עלות הפעלת שדה הנפט נאמדת בכ-2 מיליארד דולר ותפוקתו יכולה להגיע לכ-26 מיליארד חביות

איראן ו-Inpex (חברה יפאנית בבעלות ממשלתית) מסרו היום כי הן קרובות להשגת הסכם בדבר פיתוח שדה נפט גדול המצוי בשטחה של איראן. שני הצדדים ציינו כי הם נמצאים במרחק שבועיים בלבד מהשגת הסכם סופי בדבר הפרויקט הגדול של פיתוח שדה הנפט "אזדגן", אחד משדות הנפט הגדולים בעולם שלא נוצלו עד כה.

עסקה שכזו עשויה בהחלט להביא להרמת גבה מצדה של ארה"ב, המנסה בימים אלה לגבש סנקציות כלכליות כנגד הרפובליקה האיסלאמית, לאחר שזו סירבה לאולטימטום שהציבה לה מועצת הביטחון ומסרה כי תמשיך להעשיר אורניום ולפתח את תכנית הגרעין שלה.

איראן היא ספקית הנפט הרביעית בגודלה בעולם, בעוד שיפאן תלויה לחלוטין בייבוא נפט. ממשלת איראן ו-Inpex חתמו לראשונה על מזכר הבנות בנוגע לשדה "אזדגן" עוד בשנת 2004, אך הצדדים לא הצליחו לגבש הסכם סופי בשל מחלוקות כספיות. כעת, נראה כי חלה פריצת דרך במו"מ, מה שיביא את שני הצדדים לגבש הסכם סופי.

"הושגה הבנה בין הצדדים וכעת אנו יכולים לומר כמעט בוודאות כי אין מחלוקות כספיות בינינו", מסר חוסיין קזמפור, נציג איראן לקרטל הנפט אופ"ק.

האנליסטים מעריכים כי עלות הפעלת שדה הנפט נאמדת בכ-2 מיליארד דולר, וכי תפוקת השדה יכולה להגיע לכ-26 מיליארד חביות. שאיבת הנפט משדה "אזדגן" תחל, ככל הנראה, כבר ב-2008.