אייקון האינטרנט היפאני, מנכ"ל לייבדור לשעבר, כפר באשמת זיוף דו"חות החברה בפתח משפטו

השערורייה שיצר טאקאפומי הורי הביכה את ראש הממשלה קואיזומי והחלישה את הבורסה היפאנית

טאקאפומי הורי, המנכ"ל לשעבר של חברת האינטרנט לייבדור, שהפך סמל לקפיטליזם חופשי מהסוג שאינו מאפיין את הנורמות התאגידיות ביפאן, כפר בהאשמות כי הפר את חוקי ני"ע במשפטו שהחל היום (ב') בטוקיו.

המשפט, שזוכה לסיקור אינטנסיבי מצד אמצעי התקשורת ביפאן, הוא המשכה של פרשייה שהתפרסמה בשם "ההלם של לייבדור", שתחילתה בפשיטה של אנשי התביעה הכללית במשרדי לייבדור, פשיטה שהובילה לצלילה במניות טוקיו, הפסקת המסחר במניה ואפילו לפגיעה באמון המשקיעים בשוק המניות היפאני, השני בגודלו בעולם.

השערורייה גם הביכה את ראש ממשלת יפאן, ג'וניצ'ירו קואיזומי, שעודד את הורי לרוץ לפרלמנט והציגו כדוגמה וסמל לרפורמות ששאף להעביר. בשיאה, לפני שנקלעה לצרות, הגיע שווי השיא של לייבדור לשישה מיליארד דולר.

בניגוד לתדמיתו הרגילה ולחולצות הטי שאיפיינו אותו, הגיע הורי לבית המשפט היום כשהוא חנוט בחליפה שחורה קלאסית, חולצה לבנה ועניבה בצבע כחול. הורי קד בנימוס בפני השופטים בעת שנכנס לאולם המשפט בטוקיו, ואז עמד בשקט כאשר הקריא התובע את כתב האישום.

התביעה טוענת ,כי הורי הפר את חוקי ני"ע בכך שקשר קשר עם עמיתים להעלות את מחיר המניה של לייבדור באמצעות זיוף הדוחות של החברה. "לא ביצעתי וגם לא הוריתי לבצע פשעים כמו אלה שצוינו. כתב האישום נכתב מתוך כוונת זדון", אמר. "לא היתה שום סיבה לתבוע אותי".

משהורו לו השופטים לשבת, התיישב הורי כשגיחוך נסוך על פניו, בעוד תובע אחר מפרט את סעיפי האישום, שעורך הדין של הורי כפר בכולם. "התביעה הציגה סיפור מאולץ שכל כולו מצגת שווא כאילו בוצע פשע חמור," אמר לבית המשפט פרקליטו של הורי, יאסויוקי טאקאי. "הטיעונים שלהם אינם עומדים במבחן ההיגיון".

אם יימצא אשם, עשויים להיגזר על הורי חמש שנות מאסר וקנסות בסך חמישה מיליון יאן (43,000 דולר). העיתונות ביפאן צופה כי יעברו חמישה חודשים לפחות עד שיינתן פסק הדין במשפט.

טאקאי אמר לעיתונאים אחרי הדיון, כי הורי רואה במשפט הזדמנות להציג את גרסתו לאירועים. בכלי התקשורת ביפאן דווח כי ארבעה מנהלים אחרים מלייבדור שמשפטיהם נערכים בנפרד, הודו בחלק מההאשמות.