מנכ"ל חברה ל"מלחמות טוקבקים": נשכרנו ע"י ענקיות תקשורת, צרכנות ומלונאות

תעשיית הטובקבקים בתשלום צוברת תאוצה גם בישראל ומגלגלת כחצי מיליון דולר בשנה

זירת הטוקבקים בעמודי החדשות באינטרנט זכתה כבר מזמן לכינוי המפוקפק "הביצה". אך גם הביצה החמה והמתלהמת, כך מסתבר, מספקת הזדמנות עסקית עם פוטנציאל צמיחה לא רע בכלל: "שלם - וצוות טוקבקיסטים מיומן יטקבק עבורך".

אפשר להגיד הרבה על הטוקבקים וכותביהם. שהם וולגאריים במקרים רבים מדי, שהם לא "השיח הציבורי" אליו פיללנו, ואפילו שבמקרים מסוימים הם משפיעים על אופן הכתיבה של בעלי הטורים. אך דבר אחד מוסכם על כולם: לטוקבקים יש השפעה לא מבוטלת על דעת הקהל של הגולשים. עד כדי כך שיש הגורסים, כי הכתבה או הפרשנות, הם רק המנה הראשונה לקראת המנה העיקרית - הטוקבקים.

אם עד כה, מי שהפנימו זאת היו בעיקר מפלגות פוליטיות ששכרו את שרותיהם של טוקבקיסטים מיומנים בעיתות בחירות, הרי שכיום מדובר בתופעה רחבה ומגוונת שלא פוסחת על אף ענף או תחום. "רק בתקופה האחרונה שכרו את שרותינו חברות גדולות במשק הישראלי מתחום התקשורת, הצרכנות, והמלונאות", מספר גיא פורה, מנכ"ל חברת "redhead interactive", שאחת מהתמחויותיה היא מלחמת גרילה בזירת הטוקבקים.

לדברי פורה, "זירת הטוקבקים הפכה בשנתיים האחרונות לחלק נכבד מהשיח הציבורי וחברות רבות במשק מתחילות להבין שהן לא יכולות לוותר על השיח הזה, עם כל המגרעות שבו". עוד מוסיף פורה כי "מדובר בתחום מקצועי לכל דבר. לא רק כמות התגובות שאנחנו מצליחים להכניס היא החשובה אלא איזה סוג תגובות. אנו מעסיקים בעיקר סטודנטים שחייבים להיות בעלי כושר ביטוי גבוה בכתב ומדריכים אותם לפני כל עבודה עם לקוח על פי האסטרטגיה שקבענו ביחד איתו. במקרים רבים, אנחנו עובדים בשיטת ה'סיכול ממוקד' - תגובות לטוקבקיסטים ספיציפיים לדוגמא 'תגובה ל-63 - שכחת ש...'. בנוסף, אנחנו מדריכים את הצוות כיצד להעביר את המסרים בצורה אמינה כך שלא יעוררו את חשדם של עורכי האתרים".

שירות הטוקבקים בתשלום נחשב לצעיר מאוד יחסית בשוק הישראלי והוא מונה חברות בודדות, ששירות זה הוא חלק מתמהיל השירותים שהן מציעות בזירה האינטרנטית. על פי הערכות מומחים בענף, השוק מגלגל כיום כחצי מיליון דולר בשנה וצפוי לצמוח בקצב מהיר בשנים הקרובות. ההתקשרות מתבצעת בדרך כלל פר קמפיין שאורך עד כשבועיים והריטיינר נע בין 2,000 ל-5,000 דולר. התגמול הסופי תלוי בהיקף הקמפיין, בכמות כוח האדם שגויס לקמפיין ולא פחות חשוב, גם בכמות הטוקבקים שהוכנסו מספר התגובות לטוקבקים אלה. במקרים מסוימים, חברות מסוימות שוכרות את השירותים לכל השנה בעלות חודשית של כ-2,000 דולר. על פי גורמים בענף, חלק מהמפלגות עדיין שוכרות שירותים אלה על בסיס שנתי.

לאיזה גופים מוצע להשתמש בשירות זה? לדברי אלון מוליאן, מנכ"ל חברת האינטראקטיב Twisted ומחבר הספר "אקסטרMדיום" בהוצאת "גלובס", "אנחנו עובדים בעיקר עם חברות גדולות במשק הישראלי, אך השרות מתאים גם לחברות בינוניות וקטנות שכנראה בעתיד הקרוב גם הן יכנסו לתחום. השרות מתברר ככלי אפקטיבי, בייחוד לניהול משברים בו המצב הרגשי של הגולשים בשיאו ויש צורך להציג עמדה נגדית שתנמיך את הלהבות. לנשיא משה קצב לדוגמא, לא היו מזיקות תגובות אוהדות ותומכות למצב בו הוא נתון".

מוליאן מוסיף כי "כדאי לזכור שכדי לנצח בדעת הקהל האינטרנטית, אי אפשר לפעול רק בזירת הטוקבקים. הטוקבקיסטים באינטרנט פעילים גם בזירות אחרות כגון פורומים, שרשרת אי-מיילים, בלוגים וכו', ולכן, אנו פועלים גם שם בכדי ליצור השפעה מקסימלית בכל הגזרות".