שיא העלמת המס האישית בארה"ב שייך לוולטר אנדרסון, מייסד חברת טלקום: 365 מיליון דולר

במסגרת עסקת טיעון, צפוי אנדרסון לעשר שנות מאסר בתוספת פיצוי כספי מלא למס ההכנסה

וולטר אנדרסון, יזם טלקום, הודה ביום שישי בשני סעיפי אישום של העלמת מס ואי-דיווח על הכנסות בסך 365 מיליון דולר, במסגרת כתב אישום בפרשה המוגדרת על ידי התובעים כהעלמת המס האישית הגדולה ביותר בתולדות ארה"ב.

אנדרסון, בן 52, הודה באשמה בפני השופט פול פרידמן בבית המשפט הפדרלי בוושינגטון. לפי תנאי עסקת טיעון שהושגה עם התביעה צפוי אנדרסון לעונש של עד עשר שנות מאסר, והוא גם יידרש לשלם פיצוי מלא לממשלה. מתן גזר הדין נקבע ל-16 בינואר.

הממשל האמריקני החליט לצאת במלחמת חורמה במעלימי מס, בין היתר גם על רקע המאמצים לסגור את הגירעון העצום בתקציב הפדרלי. ה-IRS (מס ההכנסה בארה"ב) חושד כי אלפי אמריקנים מסתירים מיליארדי דולרים בהכנסות שהם אינם מצהירים עליהן, המופקדות בחשבונות בנקים במדינות בהן שיעורי המס נמוכים או בבנקים המוגנים על ידי חוקי שמירה על סודיות.

"התיק הזה משגר מסר חשוב לכל מי שחושב שיוכל לנצל את פרצות האוף-שור (מקלטי מס קרובים למדינה המקורית) כדי להימנע מתשלום מס", אמר נציב ה-IRS, מארק אברסון. "הגברנו את מאמצינו לאתר מעילות מס משמעותיות, בין אם הן מתרחשות על אדמת ארה"ב ובין אם מחוץ לגבולותיה".

אנדרסון נעצר בפברואר 2005 בנמל התעופה דאלאס בוושינגטון ברדתו מטיסה מלונדון. הוא הואשם שהרוויח מאות מיליוני דולרים מהשקעות אוף-שור שלא דווחו לשלטונות המס האמריקנים או למחוז קולומביה (של וושינגטון הבירה).

אנדרסון עשה את הונו בתעשיית הטלקומוניקציה. לדברי גורמים יודעי דבר, בעיות המס שלו החלו ב-1992, כאשר הבין כי מיזוג החברה הראשונה המצליחה שלו, מיד אטלניטיק טלקום, עם חברה אחרת יוביל לתשלומי מס גבוהים.

הוא הקים חברה בשם גולד אנד אפל טרנספר, וכדי להימנע מתשלום מס רשם אותה באיי הבתולה הבריטיים. בשלב הבא טווה רשת של חברות נוספות, כשהמטרה היא להסתיר את הבעלות שלו על כספים המופקדים במדינות עם חוקי שמירת פרטיות נוקשים, כמו פנמה.

בשנים 1992-1996 העביר אנדרסון אחזקות בשלוש חברות - מיד אטלנטיק, אספריט טלקום וטלקו קומיוניקיישנס - לגולד אנד אפל. אחרי שהושלמו העסקאות, עלה מאד שווי של כל אחת מהחברות הללו.

ב-1995-1999 השתמש אנדרסון בנכסי אפל אנד גולד, לרבות רווחים משלוש החברות, כדי להשקיע במיזמים עסקיים שהזרימו לו רווח של יותר מ-450 מיליון דולר. אנדרסון ביצע את מרבית העסקאות הללו דרך בנקים באיי תעלת למאנש, מקלט מס מוכר. בבקשתו להחזרי מס לא חשף את בעלותו על גולד אנד אפל. כתוצאה מכך הבקשה לא כללה הכנסה נוספת בסך 126 מיליון דולר ו-239 מיליון דולר.

שלי פטרסון, עורכת דין בסניגוריה הציבורית בוושינגטון המייצגת את הנאשם, סירבה להגיב. היא מונתה כעורכת הדין שלו אחרי שאנדרסון טען בשנה שעברה כי אין לו כסף לשלם תמורת ההגנה המשפטית שלו.