המחוזי: סכום הוצאות שכ"ט לעו"ד בעסקת קומבינציה המותרות בניכוי - 10% משווי העסקה

בכך התקבלה בקשה של שבעה מוכרי קרקע בירושלים להעלות את ההוצאות של שכר הטרחה ב-2%

ועדת הערר לפי חוק ניסוי מקרקעין, היושבת בבית המשפט המחוזי בירושלים, קבעה היום (ב'), כי סכום ההוצאות עבור שכר טרחת עו"ד בעת מכירת קרקע בעסקה מורכבת (קומבינציה), המותרות בניכוי הוא 10% משווי העסקה. בכך קיבלה הוועדה בקשה של שבעה מוכרי קרקע בירושלים להעלות את ההוצאות של שכר הטרחה ב-2%, אך דחתה בקשה שלהם להכיר בשכר הטרחה של 55% מערך הקרקע שנמכרה.

שבעת בעלי הקרקע מכרו שטח בשכונת אבו טור בירושלים בעסקת קומבינציה. בשנת 1996 הוצעו למוכרים שומות על ידי מנהל מס שבח מקרקעין בירושלים, שבהן הוכר להן ניכוי הוצאות שכר טרחת עו"ד בסכום של 2% משווי העסקה. לאחר ערעורים ודיונים בסופו של דבר הסכים מנהל מס שבח להכיר בהוצאות של 8% משווי העסקה.

המוכרים טענו כי הוצאות עורכי הדין שלהם הגיעו לכדי 55% משווי העסקה ומכאן הערעור לוועדת הערר. חברי הוועדה, השופט בדימוס עזרא קמא, שלמה מדהלה ואריאלה אקשטיין, קבעו בפסק הדין כי מנהל מס שבח רשאי שלא להכיר בהוצאה שנראית לו בלתי סבירה.

הוועדה לא הכירה בהוצאות שאינן קשורות להשבחת הנכס אלא רק להוצאות הנוגעות להסכם הקומבינציה עצמו, וזאת במידה שהיא סבירה ואיננה חורגת מהמקובל. בסופו של דבר, לאחר שהוועדה בחנה את מורכבות העסקה והטיפול שנדרש מעורך דינם של הבעלים, ואורך התקופה שנדרשה לטיפול המשפטי, החליטה הוועדה להעמיד את ההוצאות לשכר הטרחה על 10% משווי העסקה. (ו.ע. 1026/00).