רשות המיסים מבקשת לדחות בקשה לייצוגית ב-100 מ' ש': מענק פרישה לעובדי מדינה הוא הכנסת עבודה

לדברי הרשות, מענק הפרישה הוא הכנסת עבודה ולא הכנסה הונית, ולכן חייב בשיעור מס של 50% ולא של 25%

רשות המיסים מבקשת מבית המשפט המחוזי בת"א לדחות את הבקשה לאישור תביעה ייצוגית נגדה בסך 100 מיליון שקל בנוגע לשיעור המס על מענק פרישה לעובדי מדינה. לדברי הרשות, מענק הפרישה הוא הכנסת עבודה (פירותית) ולא הכנסה הונית, ולכן חייב בשיעור מס של 50% ולא של 25%. הרשות מציינת כי הסוגייה הוכרעה בבית המשפט העליון לפני שנים, וכמצוותו היא מיישמת את הדין.

עו"ד נפתלי גרוס, גמלאי של משרד ראש הממשלה, שהגיש את הבקשה להכיר בתביעתו כתביעה ייצוגית, ביקש מבית המשפט לקבוע כי מענק פרישה שמשולם לעובדי מדינה ואנשי קבע יסווג כהכנסה הונית, החייבת בשיעור מס של 25%. זאת, בטענה כי המחוקק התייחס למענק פרישה כמענק הון ולא כהכנסת עבודה.

הרשות טוענת כי משמעות התביעה היא השבת מיסים שנגבו לכאורה ביתר על ידה, בעת ניכוי המס במקור ממענק הפרישה. לדבריה, בפקודת מס הכנסה נקבעו הליכים ייחודיים וממצים בעניין בירור שאלות הנוגעות לחבותו של נישום, ולכן נקיטת הליכים רגילים תביא לפגיעה קשה בעקרונות היסוד של סופיות הליכי המס וייחודיות הליכי השומה ומועדיהם.

לדבריה, המשמעות של קביעה, לפיה תביעה זו מתאימה להתברר כתביעה ייצוגית, היא שמעתה ואילך כל שאלה משפטית בענייני מיסים תוכל להתברר בדרך של תביעה ייצוגית, תחת ההליכים המיוחדים שנקבעו לכך בחוקי המס השונים ובניגוד לעיקרון הסופיות בדיני המיסים. (ת.מ. 111/06).