זליכה פירסם הוראות להגבלת מתן הנחות במכרזים לבחירת רו"ח במשרדי ממשלה

זאת לאחר שורת מכרזים בהם ניתנו הנחות של עד 50% מתעריף החשכ"ל

החשב הכללי, ירון זליכה, פירסם אתמול (ב') הוראות המיועדות להגביל את מתן ההנחות במכרזים לבחירת רואי חשבון במשרדי הממשלה. זאת, לאחר שורה של מכרזים בהם ניתנו הנחות של עד 50% מתעריף החשכ"ל, העומד על 210 שקל לשעה, כגון מכרזי הביטוח הלאומי ובתי החולים הממשלתיים.

על-פי ההנחיה החדשה שנשלחה לחשבי כל המשרדים (הכפופים מקצועית לחשכ"ל), יש לשקלל בחישוב התעריף המוצע את מספר השעות בהן יועסקו רואי חשבון ואת מספר השעות בהן יועסקו מתמחים. ההנחה היא, שכאשר מציעים המשרדים תעריפים נמוכים מאוד, בכוונתם להטיל את רוב העבודה על מתמחים ששכרם הוא רק כמה עשרות שקלים בשעה.

בכל מכרז ייקבע מראש שיעור מינימלי של עבודה שתהיה חייבת להיעשות בידי רואי חשבון (ללא אבחנה בין הדרגים השונים, כגון שותפים לעומת סניורים). המשרד המתמודד יידרש לציין מהו המחיר הנדרש לעבודת רו"ח ומהו המחיר לעבודת מתמחה, והתעריף המשוקלל לא יעלה על 210 שקל לשעה.

זליכה אמר ל"גלובס", כי הוא מסכים עם נקודת המוצא של לשכת רואי חשבון, ולפיה מחיר נמוך מדי במכרזים פירושו רמה נמוכה מדי של ביקורת. עם זאת, הוא דחה את בקשת הלשכה להגביל ל-25% בלבד את משקלו של התעריף במתן הציונים למתמודדים במכרזים.

לדברי זליכה, העלאת המשקל שיינתן לאיכות המשרדים - שאיננה ניתנת למדידה אמפירית ואובייקטיבית - עלולה להביא להטיית מכרזים ואף לתפירתם. לכן, יסכים אגף החשכ"ל שמשקל המחיר (דהיינו: שיעור ההנחה מתעריף האגף) יגיע עד ל-60% מהציון הכולל.

עם זאת, דורש האגף מחשבי המשרדים להבחין בין סוגי מכרזים שונים בהקשר זה. ככל שהעבודה פשוטה יותר, כך ניתן לתת משקל רב יותר למחיר. לעומת זאת, במכרזים לשירותי ביקורת יידרשו החשבים להעניק משקל רב יותר לפרמטרים האיכותיים. הנחייתו של זליכה אינה כוללת הגבלות מספריות בנקודה זו.

כמו כן, פסל זליכה את האפשרות לקבוע תעריפי מינימום במכרזים. לדבריו, במקרה כזה היו כל המתמודדים מגישים הצעות במחיר המינימום. "אם הם מוכנים לעבוד ב-110 שקל לשעה, למה שלא יציעו תעריפים גבוהים יותר אם זה יהיה המינימום?", הסביר זליכה.

על מנת למנוע מצב בו יוחלפו רואי חשבון במתמחים בשלב ביצוע העבודה, יקבעו המכרזים שכל שינוי בהרכב הצוות כפי שפורט במכרז, יהיה חייב לקבל את אישורו מראש של המשרד הממשלתי בו מדובר. כמו כן, יוכל כל גורם רלוונטי - לרבות לשכת רואי חשבון - להביע את דעתו על כל מכרז מיד עם פרסומו.

הנהלים החדשים יחולו על מכרזים שיפורסמו מהיום ולמשך שישה חודשי ניסיון, בסיומם יוחלט האם להעניק להם מעמד של קבע. הם אינם חלים על מכרזים שכבר פורסמו אך טרם הוכרעו, וזאת משיקולים משפטיים.

עיקרי ההנחיות

* בחישוב התעריף ישוקלל מספר השעות של רו"ח ומתמחים.

* ייקבע מראש שיעור מינימלי של עבודה שתיעשה בידי רו"ח.

* המתמודד יידרש לציין המחיר הנדרש לעבודת רו"ח ומתמחה.

* התעריף המשוקלל לא יעלה על 210 שקל לשעה.

* שיעור ההנחה מתעריף אגף החשכ"ל יגיע עד ל-60% מהציון.