מבחן נהיגה / נחמה רונן

גיל: 52 תפקיד: יו"ר חברת ממן ויו"ר תאגיד המיחזור גילה אותי: רפאל איתן (רפול)

"התחלתי לעבוד עם רפול ב-1984. בדיוק השתחררתי מהצבא, התחלתי ללמוד באוניברסיטה וחיפשתי עבודה, והוא השתחרר מהצבא וחיפש מזכירה. מישהו שהכיר את שנינו עשה את השידוך. היה מדובר על להיות מזכירתו לשלושה חודשים, וזהו. בסוף היינו 17 שנה ביחד.

"באותה תקופה 'צומת' החליטה להתחבר ל'תחייה' וללכת יחד לבחירות, מה שמבחינתי לא התחבר בשום צורה ואפילו נראה לי הזוי. אמרתי לרפול, שיהיה ברור, אני עובדת איתך נטו. אני לא מצביעה לך. הוא היה אז נורא מבוקש להרצאות בכל הארץ. נסעתי איתו לכל מקום, והוא נהג. זה לא היה התחום שהוא הכי הצטיין בו, בעיקר בגלל עייפות: היינו חוזרים לפעמים באמצע הלילה, לפעמים לפנות בוקר. באיזשהו שלב, אחרי חודש בערך, אמרתי לו, אם אתה רוצה שאמשיך לנסוע איתך, אני אנהג. הוא אמר, 'בנות לא נוהגות רמטכ"לים', ואני עניתי, 'אז בנות גם לא נוסעות עם רמטכ"לים'. יומיים-שלושה לאחר מכן, באיזשהו שלב בכביש החוף הוא אותת, עמד בצד, יצא ואמר, תנהגי. עברתי למושב הנהג ושאלתי, 'אני במבחן עכשיו?', והוא ענה, 'זה כבר המבחן השלישי שלך'. נהגתי לתל-אביב, וכשהגענו הוא אמר, עכשיו אני יודע שאת יכולה לעשות הכול.

"בשלושת החודשים האינטנסיביים שעבדנו לפני הבחירות נוצר קשר מאוד מיוחד. למדתי נורא לאהוב אותו כבן-אדם. זה היה אחרי מלחמת שלום הגליל, אחרי ועדת כהן (רפול היה רמטכ"ל במלחמה, והוועדה מתחה ביקורת על תפקודו בה, ש' ל'). כשנגמרו הבחירות הוא אמר לי שהוא נורא ישמח אם אמשיך לעבוד איתו בירושלים, בכנסת. למרות שלמדתי בחיפה הסכמתי, ועברתי להיות העוזרת הפרלמנטרית שלו.

"שום דבר לא הכין אותי להפתעה של 1996. לבחירות ההן הליכוד, גשר וצומת הלכו יחד, ומכיוון שנמנע ממנו לקבל אז את משרד המשטרה (בעקבות חקירה פלילית, שהסתיימה בסופו של דבר ללא כתב-אישום בשל היעדר אשמה, ש' ל'), הוא קיבל שני משרדים - החקלאות ואיכות הסביבה. מובן שהחל מסע עלייה-לרגל של מועמדים לנהל את המשרדים. באיזה שהוא שלב הוא קרא לי ואמר, אני רוצה שאת תהיי המנכ"לית של המשרד. הייתי בת 34, ובין הפונים היו מבוגרים יותר עם ניסיון חיים. אמרתי, תודה, אני מאוד מעריכה את זה. אבל הייתי מאוד מוטרדת מכך שזו הפעם הראשונה שאני לא נחמה של רפול אלא נחמה רונן, שאני צריכה לנהל בעצמי. רפול כנראה הבין לפניי שלנהל אני יודעת, והוא גם לקח עליי הימור, וזאת הייתה פריצת-הדרך שלי".