צרות של עשירים: בעלי מגרשים הקטנים מ-4 דונם בכפר שמריהו עתרו לאשר חלוקה של השטח

מבקשים לבטל תוכנית מיתאר המקומית הנותנת יתרון לבעלי המגרשים הגדולים; "יכולים לבנות 3 יח"ד על המגרש"

תושבי כפר שמריהו, המיוצגים על-ידי שר הפנים לשעבר, עו"ד אברהם פורז, הגישו השבוע (א') עתירה מינהלית נגד הוועדה המחוזית בדרישה לבטל את תוכנית המתאר המקומית.

לטענת העותרים, יהודית וגיורא רובינשטיין, התוכנית מאפשרת לבעלי מגרשים בשטח של 4 דונם, לחלק את המגרש לשלושה מגרשים בשטח של 1.3 דונם, ולבנות עליהם שלוש יחידות דיור. במקביל, אוסרת התוכנית בנייה כזו לבעלי מגרשים קטנים מ-4 דונם.

בכפר שמריהו יש מספר קטן של מגרשים ששטחם מעל ל-4 דונם, 20 מגרשים ששטחם 3-4 דונם, יתר המגרשים הם בשטח של דונם, ועליהם ניתן לבנות בית אחד בלבד.

לטענת פורז, לפני שנתיים הכינה המועצה כפר שמריהו, שהיא חלק מהוועדה המקומית הרצליה, תוכנית שנותנת יתרון לבעלי המגרשים הגדולים, ומקפחת את בעלי המגרשים הקטנים יותר.

לדבריו, עיקר הקיפוח נובע מכך, שבעלי המגרשים ששטחם פחות מ-4 דונם, אינם יכולים לחלקם, מתקשים מאוד למכור את מגרשם, שכן רק מולטי-מילינורים מסוגלים לשלם עבור המגרש כולו. כתוצאה מכך, טוען מופז נפגעת זכותם הבסיסית. פורז מדגיש, שמדובר בגישה אליטיסטית, המעדיפה מכירת מגרשים למיליונרים, על-פני חלוקתם.

טיעון נוסף הוא שתוכנית המתאר הארצית (תמ"א) 35 קובעת שיש לצופף יישובים קיימים, למען השמירה על השטחים הפתוחים, ולכן אין שום סיבה לאסור בנייה על מגרשים אלה.

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה הרצליה, המיוצגת ע"י עו"ד שחר בן-עמי, טוענת בתגובה, שיש לשמור על התוכנית המקורית בתוקף, שכן רק כך ניתן לשמור על אופיו של כפר שמריהו כיישוב יוקרתי ומרווח. תוספת בנייה תפגום בייחודו וצביונו השקט והירוק של היישוב, טען. הדיון בעתירה נקבע לינואר 2007. (עת"מ 2113/06).