לא שכחנו

דמויות נוספות שהגיעו לכותרות בנסיבות לא נעימות

שמואל פלאטו-שרון, בעל הסלוגן הבלתי-נשכח "מה אתם עשיתם בשביל מדינה", נבחר לכנסת ב-1977, אולם מאוחר יותר התברר שקנה את דרכו לשם בשוחד בחירות. הוא נידון לשלושה חודשי מאסר בפועל, ובילה אותם בעבודות שירות במתקן משטרתי.

אברהם סוחמי, מקים אלסינט, אחת מאבני-הדרך של ההיי-טק הישראלי והראשונה שהונפקה בארצות-הברית, נחשד בהסתרת מצבה האמיתי של החברה. באמצע שנות ה-80 נקלעה החברה לקשיים, והחלו לעלות חשדות לדוחות מזויפים, לדיווחים כוזבים בתשקיפים ולמכירת מניות לגופים מוסדיים. סוחמי עזב את הארץ, ובמשך 14 שנה נמנע מלחזור, עד שהגיע להסדרים עם הרשויות.

מיכאל צור, מי שהיה מנכ"ל החברה לישראל, יו"ר צים ואחד האנשים החזקים ביותר במשק הישראלי, נשלח במאי 1975 ל-15 שנות מאסר בפועל. היה זה אחרי שחקירת יאח"ה גילתה כי ביצע הונאה מתוחכמת שהולידה את הביטוי "עסקה סיבובית". צור העביר לטיבור רוזנבאום, בעלי אינטרנשיונל בנק קרדיט, כספים מהחברה לישראל, כביכול למימון עסקה - אך זו לא בוצעה; הכסף הוחזר לחברה לישראל, ובינתיים גזר רוזנבאום קופון בדמותה של ריבית. היקף העסקות הסיבוביות הגיע ל-16 מיליון דולר. צור ספג את העונש הכבד ביותר בתולדות המדינה על עבירות צווארון לבן, אך לבסוף שוחרר לאחר שש שנים וחצי בזכות השבת רוב כספי הגניבה.

אריה דרעי נשפט בשני תיקים פליליים: האחד אישי, על קבלת שוחד של 150 אלף דולר לקניית דירות בירושלים, והשני ציבורי, בחשד שהעביר כספים ממשרד הפנים לגופים חרדיים שהקימה ש"ס. התיק האישי הכניס אותו למעשיהו לשלוש שנים, אולם הוא ישב רק שנתיים, שכן בינתיים התקבל לרגע "חוק דרעי", המקצר את המאסר לאחר ריצוי חצי מהזמן. בתיק הציבורי הורשע בסעיף אחד וזוכה בארבעה.

יוסף טופול, חשב חברת אמות השקעות במשך 26 שנים, הודה כי בשנים 1986-1995 גנב ממנה 17.5 מיליון שקל תוך זיוף 51 צ'קים. הוא נידון במארס 1997 ל-15 שנות מאסר, ובית-המשפט העליון קיצר את עונשו בשלוש שנים. כמו כן, חויב לפצות את אמות ב-3.7 מיליון שקל. לטענת המדינה, טרם החזיר את מלוא הסכומים שגנב.

הח"כים חובבי החקלאות אלי אפללו ורוחמה אברהם טסו יחד עם אגרקסקו ב-2004, והפרשה נחשפה בתחילת 2005. שניהם החזירו כסף: הוא 5,577 שקל, והיא 7,300 שקל.

עוד היו שם: אמנון לנדן והבקדייטינג של מניות מרקורי / טל פודים, הראשון בארץ שהורשע בהרצת מניות דרך שמועות באינטרנט / עופר נמרודי והאזנות-הסתר / עו"ד יגאל ארנון ושלמה פיוטרקובסקי המתקוטטים כחתולים על מניות סלקום / הקבלן אברהם גינדי שפשט את הרגל, והתאבד / דוד בלאס, שסיבך את הקיבוצים בשוק האפור, ומוטט את הבורסה.