רייס נכשלה ביצירת חזית ערבית נגד איראן; שרי החוץ של הגוש הערבי המתון: ארה"ב מתעסקת יותר מדי באיראן ופחות מדי בסכסוך הישראלי ערבי

(עידכון) - רייס דרשה מהמדינות המתונות להורות לבנקים שלהן לנתק קשרים עם גופים שתומכים בתכנית הגרעינית של טהראן * למרות ההתנגדות הערבים המתונים, מסתמנת תמיכה בי"ל בנקיטת צעדים פיננסיים נגד איראן

מאמצי ממשל בוש להקים גוש של מדינות ערביות מתונות נגד הקיצוניות הגוברת בעולם הערבי ובמיוחד נגד מאמצי ההתחמשות הגרעינית של איראן, נתקלו בחומת התנגדות בצורה.

בפגישה עם שרי חוץ ממצרים, ירדן, סעודיה, כוויית, האמירויות הערביות המאוחדות, קטאר, עומאן ובחריין, שהתקיימה אמש (ג') בקאהיר, שמעה שרת החוץ של ארה"ב, קונדוליזה רייס, כי מדינות אלה אינן רוצות למצוא עצמן משורבבות למסע נגד ממשלות ערביות אחרות או נגד תנועות כלשהן בעולם הערבי. השרים אמרו לרייס, כי הפתרון למתיחות הגוברת במזה"ת הוא מאמץ חזק יותר, בהנהגת ארה"ב, לפתרון הסכסוך בין ישראל לפלשתינים.

רייס עמדה להגיע היום (ד') בצהריים לביקור בישראל וברשות הפלשתינית. היא עמדה להיפגש תחילה עם נשיא הרשות, אבו מאזן, ובערב עם ראש הממשלה, אהוד אולמרט. מחר (ה') היא מתוכננת להיפגש עם שרת החוץ, ציפי לבני, ועם שר הביטחון, עמיר פרץ.

לפי דיווחים שמתפרסמים הבוקר באמצעי תקשורת בארה"ב, הנחילה פגישת רייס עם שרי החוץ הערביים אכזבה קשה לממשל בוש. הידיעות על ביקור רייס באיזור הציגו אותו כמאמץ נוסף לפתור את הסכסוך הישראלי-הפלשתיני ואת העימותים הפנימיים ברשות. אבל, למעשה, אחת ממטרותיו העיקריות של מסע השרה היה הידוק עניבת הסנקציות הכלכליות נגד איראן, בעקבות סירובה להפסיק את מאמציה להתחמשות גרעינית, לפי הערכות של משקיפים פרו-ישראליים בוושינגטון.

כוונת רייס היתה להעלות את הסכסוך הישראלי פלשתיני כחלק מאג'נדה רחבה יותר: רתימת הגוש הערבי המתון למסע לבלימת ההשפעות הקיצוניות של הציר סוריה איראן חמאס. הרעיון היה, שריסון הציר הזה עשוי ליצור שותף מתון ואמין לשיחות שלום עם ישראל.

לפי ידיעה שהתפרסמה בעיתון ניו יורק סאן, תכננה רייס ללחוץ על שרי-החוץ של המדינות הערביות המתונות, בפגישה בקאהיר, לדרוש מהבנקים במדינותיהם לנתק את קשריהם עם כל גוף שתורם למדיניות הגרעין של איראן, שתומך בטרור או שמקדם פיתוח כלי נשק בלתי קונבנציונליים. זה לא יקרה.

במקום לדבר על הסכנה האיראנית, דרשו השרים הערביים מרייס -- בידידותיות אך בתקיפות, לפי דיווח בוושינגטון פוסט לפעול לקיום התחייבויותיו של הנשיא בוש להקים מדינה פלשתינית בצד ישראל. כמה מהשרים אמרו, כי אינם בטוחים האם לממשל בוש יש עדיין את האנרגיה ואת המחוייבות המלאה למצוא פיתרון לסכסוך הישראלי פלשתיני בשנתיים שנותרו לנשיא בוש בביתהלבן.

לפי הידיעה בפוסט, הביעו השרים הערביים תסכול מהעובדה, שארה"ב ממוקדת הרבה יותר בבעיית הגרעין של איראן מאשר בבעיה הפלשתינית. לדברי בכירים ערביים שנכחו בפגישה, היה נדמה שהפערים בין הצדדים אינם ניתנים לגישור. גורם ערבי בכיר תיאר את הפגישה כ"חמה אך בלתי פרודוטקיבית.

"הבעיה הפלשתינית היא הפגע הרע של האיזור", אמר שר החוץ המצרי, אמד עבדול חייט.

גם אם ההימור בקאהיר לא הצליח, יכול ממשל בוש לרשום לעצמו כמה הישגים במאבק למניעת התגרענות איראן. במגעים מאחורי הקלעים ב-18 החודשים שחלפו, הצליח הממשל לשכנע ארבעה בנקים גדולים באירופה, לרבות HSBC, לחדול מעשיית עסקים עם איראן.

יתר על כן, בעקבות החלטת משרד האוצר בוושינגטון, בספטמבר, לאסור על הבנק האיראני הגדול סאדראט לפעל בשווקים הפיננסיים של ארה"ב, החליטו שלושה בנקים יפניים גדולים לנתק את קשריהם עם הבנק האיראני, מגלה העיתון. אתמול הודיעו אמצעי תקשורת באיראן על קריסת עסקה בשווי שני מיליארד דולר בין טהראן לטוקיו על פיתוח שדה הנפט האיראני אזאדגאן.

בשבת סמך ידו הסנט בוושינגטון על הצעת "החוק לחירות איראן", שמאיים להרחיק מהשווקים הפיננסיים האמריקניים כל בנק או חברה, בכל מדינה, שיתרמו למאמץ הגרעיני האיראני או לפיתוח כלי נשק מתקדמים. הנשיא ג'ורג' בוש צפוי לחתום על החוק השבוע. דרישות רייס משרי-החוץ הערביים היו, למעשה, עשיית השריר הראשונה של ארה"ב על סמך החוק החדש.