הקאובוי של הבקעה

אל"מ (מיל') שריה (יה-יה) עופר ממקימי סיירת חרוב בבקעה, קיבל לפני שמונה שנים הצעה: ליזום פרויקט שימשוך ישראלים לבקעת-הירדן. כך החל מיזם כפר-נופש האתגרי "ברוש הבקעה" על גבול ישראל-ירדן. היות שאין באזור בעיה של נדל"ן, המתחם ממוקם על פני שטח נרחב וכולל היום 12 בקתות-עץ ואכסניה בת 17 חדרים, מדשאות ענקיות, חוות-סוסים, בריכת-שחייה, מזנון דרכים, מסעדה ירדנית, אוהל בדואי ואת יקב שריה.

עופר החליט ללכת בעיקר על נופש אתגרי: טיולי הישרדות וסנפלינג, ברגל, בג'יפים ובאופניים, וכן טיולי רכיבה על סוסים כולל קורסי רכיבה מותאמים ליכולת. וכשיש שטח, היצירתיות עובדת. כך הוקם בכפר מרכז טיפולים ויוגה והפעלות יצירה. כן הוא מארגן מגוון אירועים: חאפלות, ימי כיף וסדנות לעובדים עם ניחוח מקומי-מדברי.

במתחם "ברוש הבקעה" (על-שם היאחזות הנחל ברוש שישבה במקום) שכן בעבר בסיס ירדני, שמבניו עדיין קיימים. עופר ראה במיזם "שליחות ציונית וחסד נעורים לבקעה, לנופיה הקסומים ולאווירתה המיוחדת". שנתיים לאחר שהחל בהקמת המיזם, נפתח הכפר, אבל בשל משבר התיירות, הוא נסגר. לפני כשנה, עם השיפור במצב, הוא נפתח מחדש למבקרים-מטיילים.

האכסניה, ששימשה בעבר למגורי הקצינים הירדנים, וכן המבנה ששימש כחדר-אוכל ובילוי לחיילים, שופצו תוך שמירה על אופיים. "גם במסעדה שמרנו על החיבור למקום, והאוכל הוא ירדני מסורתי, בשילוב נגיעות מהמטבח הישראלי". מתחם כפר הנופש מתפרש על שטח של 700 דונם, מתוכם 75 דונם נמצאים בשטח המגודר שלו.

" מי מימן את המיזם ומה היה החזון שלך?

"התחלנו בשנת 99' בשיתוף שלושה גורמים: שלי, בהשקעה של 50%, החברה הכלכלית של הבקעה, 25%, ומושב תומר, 25%. החזון והערכים שהנחו אותי כמייסד המקום, מלווים אותי עד היום: להקים מקום אחר. שקט, פשוט, הרחק משאון העיר, מחובר לטבע, ולהכיר לאנשים את בקעת-הירדן האחרת".

" כתושב חוף בית-ינאי, איך הגעת לכאן, וכמה השקעתם עד עתה בהקמה ובפיתוח?

"פנו אליי ממערכת הביטחון ליזום פה משהו שימשוך ישראלים במטרה לשמור על השליטה בכביש 90. עד היום השקענו במקום 12 מיליון שקל, ויש עוד הרבה השקעות בקנה".

" האם קיבלתם סיוע מהממשלה? איך מתמודדים עם התחרות בתיירות הכפרית?

"למרות שנפתח לנו תיק 'מפעל מאושר', לא קיבלנו עד היום שום סיוע מהממשלה, וההשקעה כולה שלנו. בנוגע לתחרות, היות שאזור הבקעה הוא שונה, ייחודי, בעצם אין כאן תחרות עם הצפון והדרום".

" בינתיים אין כאן שפע מטיילים, אולי המיקום סמוך לגבול הירדני מפחיד?

"ממש לא. המקום שקט מאוד ואין התרעות ומתח. להפך, המרחבים הענקיים נותנים תחושת רוגע וניתוק, החיוניים לישראלי הנופש. אנחנו חיים בשלום עם השכנים ועובדי הכפר, ערבים ויהודים, חיים כמשפחה ועושים הכול כדי ליצור כאן חוויה אחרת, תחת הסיסמה: ברוש הבקעה - פשוט להירגע.

" מה תוכניות הפיתוח שלך לטווח קצר וארוך?

"יש לנו תוכנית מוכנה לפיתוח נוסף. ברוח המקום, אנו בונים כעת שתי בקתות אקולוגיות מחומרים שבסביבה, טיט ולבני בוץ, כמו שבנו אבותינו. עד סוף 2008, נקים עוד שמונה בקתות אקולוגיות. בנוסף, נקים מסעדת בשרים ומחלבה, שבה נייצר גבינות הבית מתוצרת מקומית. כחובב יין, הקמתי לפני שנה גם יקב, 'יקב שריה', ואנחנו כבר מוכרים אלפי בקבוקי יין בשנה". "