לידר: על פישר להתרגל למצב של פער ריביות שלילי מול המשק האמריקני ולהוריד הריבית

זאת בשל הייסוף החד בשקל שמאיים לגרום לפיספוס יעד האינפלציה התחתון * לטענתם, ה"אור האדום" היה צריך להדלק עוד בימי הלחימה בקיץ

כלכלני לידר שוקי הון הצטרפו גם הם לקוראים לבנק ישראל להוריד את הריבית לאור הירידה המתמשכת בשערו של הדולר. הסקירה המעודכנת שהם פירסמו הבוקר מתחילה באזהרה: "סטנלי פישר עלול לחזור על הטעויות של קליין". עוד הם טוענים כי "אין ספק שצניחת הדולר מול השקל נובעת ממדיניות מוניטרית מרסנת מדי".

לטענתם פישר עסוק מדי בשמירה על פער הריביות מול ארה"ב. בהסתכלותם על החודשים האחרונים הם טוענים כי כבר באמצע המלחמה בצפון היה צריך "ליפול האסימון" כששער החליפין ירד לרמה של 4.43 שקל לדולר מרמה של 4.52 בתחילת המלחמה. בלידר טוענים כי ללא העלייה האחרונה בריבית, יתכן והצניחה בשער החליפין הייתה נמנעת.

בשורה התחתונה הסכנה עליה מזהירים כלכלני לידר היא פיספוס יעד האינפלציה התחתון אותו קבעו הבנק המרכזי והממשלה. יש לקחת בחשבון כי מדדי המחירים האחרונים מושפיעים משני גורמים. הראשון שבהם הוא צניחת מחירי הנפט והאנרגיה, שהינן גורם אקסוגני למשק.

הגורם השני המרכזי הוא שער החליפין, שהוא גורם אנדוגני, שה"ברז" עליו נתון בידי בנק ישראל. בלידר טוענים כי "האינפלציה בשנת 2006 צפויה להסתכם ב- 0.8% בלבד, נמוך מיעד האינפלציה של 1% עד 3%". הסכנה העיקרית למשק טמונה לדעתם לשוק הנדל"ן, כיוון שבאינפלציה נמוכה סעיף הדיור עלול להפתיע כלפי מטה.

לסיכום, ולקראת החלטת הריבית הקרובה, "הם טוענים ברור שהורדת ריבית בסוף החודש מתבקשת". לשם כך יצטרך "להתרגל לראיון של פערי ריביות שליליים מול ארה"ב", לדיבריהם.