מנכ"ל פז מגן על העסקה עם הפלשתינים: רוב הדלק בישראל הוא ממדינות ערביות

בן-ש"ך מעריך, כי המדינה תקבל עבור בז"ן חיפה 2-3 מיליארד ד'; "אחרי סוכות נגייס אג"ח ועד סוף 2007 נשלים את ההנפקה"

"10 שנים שחברת פז מחזרת אחרי הרשות הפלשתינית, 10 שנים שאני מנסה להיכנס לרשות והקשר הזה בסופו של דבר הניב פירות". כך אמר ל"גלובס" מנכ"ל פז, מודי בן-ש"ך.

לדבריו "היו שינויים ברשות, ואני לא רוצה להשמיץ אף ספק נוכחי, והיו שינויים אצלנו שאפשרו את העסקה. הרשות הפלשתינית היא לקוח חשוב והגדול ביותר בישראל. העסקה הזו היתה בלתי אפשרית לפני הפרטת בית הזיקוק באשדוד, כי אני לא מאמין שעסקת הזיקוק היתה יכולה להתגבש כשבז"ן היתה הבעלים. עיסקה זו משקפת את היתרונות של מבנה ורטיקאלי".

פז חתמה בימים האחרונים על הסכם עם הרשות הפלשתינית לאספקת תזקיקי נפט, החל מינואר 2007. הרשות הפלשתינית אמורה לייבא בעצמה את הנפט הגולמי ממדינות המפרץ הפרסי, ופז תזקק אותו בבז"ן אשדוד.

העסקה עוררה ביקורת בשל החשש למסחר עם האויב (פקודת מסחר מנדטורית אוסרת על מסחר עם מדינות אויבות). בן-ש"ך אומר: "זה שטויות במיץ עגבניות. מדובר פה בעסקה של מכירת תזקיקים שתיעשה דרך בית הזיקוק באשדוד. מאיפה מגיע הדלק לישראל? אף אחד לא יודע מהו מקור הדלקים. הנפט בעולם מדבר חצי ערבית וחצי רוסית. אנחנו עד היום קנינו בלונדון וגם חברת בז"ן קונה בד"כ אצל ברוקרים. רוב הנפט מדבר בערבית ואנחנו משלמים בלירות סטרלינג, כאשר מעטים יודעים מהו מקור הנפט. העסקה הזו טובה גם לפלשתינים, גם לפז וגם למשק הישראלי".

* גלובס: מדוע העסקה טובה למשק הישראלי?

בן-ש"ך: "רוב הדלק שמגיע היום לישראל מגיע ממדינות ערביות. כשיש בן דוד ערבי שעומד באמצע העסקה, במקום ברוקר בלונדון, משיגים מחירים טובים יותר. חלק מהיתרונות האלה מגיעים גם לשוק הישראלי".

* הרשות הפלשתינית היא אמנם לקוח גדול אך היתה בעייתית בתשלום לדור-אלון . האם פז יצרה מנגנונים להבטחת התשלומים?

"כמות החובות האבודים של פז ב-10 השנים האחרונות היא שליש פרומיל, זה לא דומה בכלל למה שקורה בחברות הדלק האחרות, לא בדלק, לא בסונול ולא בדור-אלון. סדר הגודל של החובות האובדים בחברות אלה היה כ-1%. בשלוש השנים האחרונות החובות שלהן הסתכמו בעשרות מיליוני שקלים. תסמכו עלינו שגם הפעם עשינו עסקה טובה, אני לא הסתכנתי ואני לא יכול לפרט מעבר לזה.

"פז היא חברה שיודעת לנהל את האשראי שלה. אני יודע שלרשות הפלשתינית יש שם של לקוח שבסופו של דבר משלם. כשלקוח לא משלם, אתה צריך לבדוק האם כספק עשית לו איזה דבר רע, או שפשוט אין לו כסף".

* פז נערכת להנפקה עד סוף השנה. כמה אחוזים מהחברה תנפיקו?

"הולכת להיות הנפקה שתתבצע בשני שלבים. מיד אחרי סוכות נגייס אג"ח ועד סוף 2007 נשלים את ההנפקה. אני מעריך שבינו צדיק ירצה לשמור על השליטה ועוד לא החלטנו סופית על ההיקפים".

* האם משמעות ההנפקה היא שהחברה לישראל לא תחבור לקבוצה?

"בין פז לאחים עופר לא היתה סגירת דלת מוחלטת, זה לא סוף פסוק. אנחנו שני גופים שמסתדרים ביניהם ורצינו לעבוד יחד. מכל מיני סיבות, חלקן בנקאיות, זה לא צלח".

* מה יקרה בהנפקה של בז"ן חיפה?

"אני מעריך שהמחיר שהמדינה תשיג בחיפה יהיה בסדר גודל של 2-3 מיליארד דולר. כששואלים מומחה אנרגיה בינלאומי כמה עולה להקים בית זיקוק כמו באשדוד, התשובה היא סדר גודל של מיליארד דולר, ואנחנו קנינו ב-600 מיליון דולר בלי המלאי.

"בית הזיקוק בחיפה, שהוא גדול יותר גם בהיבט של כושר הזיקוק וכן בעובדה שיש לו חברות בת מצליחות, להערכתי יימכר במחיר גבוה פי 2 מאשדוד. אני מניח גם שבבית הזיקוק בחיפה תהיה התעניינות של גורמים בינלאומיים".