הפתעה גדולה במדד ספטמבר: ירד 0.9% - הצניחה החודשית הגדולה מזה 21 שנים; לפישר לא נותרה ברירה: יוריד את הריבית ב-0.25%

הערכות המחמירות צפו ירידה במדד של 0.6% * קצב האינפלציה השנתי עומד כעת על פחות מ-1% - מתחת לרצפת טווח הניוד * הסיבות העיקריות למדד השלילי: היחלשות הדולר והירידה במחירי הדלק * פרשנות / אבי טמקין: לא סוף העולם, בכלל לא

הפתעה גדולה במערכת הכלכלית. מדד המחירים לחודש ספטמבר צנח ב-0.9% לרמה של 103.8 נקודות. כך מסרה הערב (א') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. זהו שיעור ירידת המדד החודשי הנמוך ביותר מאז ינואר 1986, כלומר: ב-21 השנים האחרונות כמעט.

שיעור ירידת המדד עבר את כל התחזיות המוקדמות, שצפו ירידה של עד 0.6% בלבד. הקצב השנתי של האינפלציה עומד כעת על פחות מ-1%, כאשר מתחילת 2006 מסתכמות עליות המחירים ב-0.8% - פחות מרצפת תחום הניוד שנע בין 1%-3%.

מדד שלילי זה נועל כמעט בוודאות את הפחתת הריבית לחודש אוקטובר. בשבוע הבא ב-0.25% לרמה של 5.25% מ-5.5% כעת.

המדד השלילי הנמוך הושפע בעיקר מההוזלה במחירי הבנזין ומחולשת הדולר.

המוצרים והשרותים שהוזלו באופן ניכר בספטמבר היו הבנזין שירד ב-0.8%; הנעלה - 5.2%; הלבשה - 4.2%; הבראה ונופש בארץ ובחו"ל (בשל חולשת הדולר והאירו) - 4.2%; פירות טריים - 3.8%. כן הוזלו, מחירי המשקאות ב-2.2%, קוסמטיקה ומוצרי רחצה - 1.5% ודיור בבעלות - 0.9%.

מה שמנע מדד שלילי עוד יותר היו התייקרויות מפתיעות במספר סעיפים, האופייניים והמזוהים עם עונת החגים ועם תחילת עונת הגשמים. הסולר עלה 9.4%; ירקות טריים - 3.2%; גני ילדים ומעונות יום - 2.5%. כם התייקרו בחודש ספטמבר: בשר עופות ודגים - 1.5% וחשמל לצריכה פרטית - 0.6%. לגבי מחירי החשמל נציין כי המדד הבא, זה לחודש אוקטובר צפוי לרשום הקלה בסעיף זה עקב ירידת מחירי החשמל שעודכנה החודש.

ללא הירקות והפירות ירד מדד חודש המדד גם כן ב-0.9%. ללא סעיף הדיור ירד המדד ב-0.8%.

בחודשים ינואר - ספטמבר הסתכמה, כאמור האינפלציה ב-0.8%. בנטרול הירקות והפירות היא הסתכמה ב-0.6%. ללא סעיף הדיור היא הסתכמה ב-1.8%. ב-12 בחודשים האחרונים, אוקטובר 2005 - ספטמבר 2006, הסתכמה האינפלציה ב-1.3%. ללא סעיף הירקות היא הסתכמה ל-1.2% וללא סעיף הדיור - 1.8%.

בנוסף נציין, כי מדד המחירים הסיטונאיים בתעשייה ירד בספטמבר ב-0.4%, ל-107.1 נק'. ב-9 החודשים של 2006 עלה מדד זה ב-5%, יותר מעליית המדד הכללי. מדד הבנייה עלה בספטמבר ב-0.4% והגיע ל-116.9 נק'. ב-9 החודשים האחרונים עלה מדד הבנייה ב-6.6% - שיעור גבוה בין השאר בשל עליית השכר בענף. העלייה השכר מיוחסת לקיצור שעות העבודה בחודשי הקיץ.

גם בחודשים אוקטובר, נובמבר ודצמבר, צפויים מדדי מחירים נמוכים, בסביבות האפס, בכפוף להתפתחויות בשער הדולר ובמחירי האנרגיה בעולם.

מראני: פישר צריך להוריד את הריבית בזהירות

קריאת המדד הביאה לתגובות בצמרת המערכת הכלכלית להורדת הריבית בשיעור מתון של 0.25%.

"על נגיד בנק ישראל לשקול הורדה זהירה ומדודה של הריבית בסוף החודש", אמר אוהד מראני, יו"ר ועדת הכלכלה בהתאחדות התעשיינים ויו"ר בתי הזיקוק. מראני הסביר את דעתו בתיסוף החד בשער השקל לעומת הדולר, ציפיות האינפלציה הנמוכות לשנה הקרובה, רמת האבטלה הגבוהה (8.8%) והמדיניות הפיסקאלית המרסנת.

אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, קרא לנגיד בנק ישראל להפחית את הריבית בשיעור של 0.25%: "אנו בתקופת צמיחה בעוד האינפלציה שואפת לאפס. הפחתת הריבית בשיעור מתון תאפשר את התחזקות הדולר לעומת השקל, ותמנע פגיעה ביצוא ובעיקר ביצוא לשוק הדולרי".

לדברי לין, ללא הפחתת שיעור הריבית, האינפלציה בשנת 2006 תסתכם בשיעור הנמוך מ- 1%, בעוד יעד האינפלציה נע בין 1% ל- 3%.

פרשנות / אבי טמקין: לא סוף העולם. ממש לא

נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, מוצא את עצמו הערב (א') מול בעיה עדינה, אך בפירוש לא מול קטסטרופה משום סוג. מדד ספטמבר, שירד 0.9% אמנם מפתיע מאוד, אך עיקר הבעיה של פישר כרגע היא עמידה במילותיו הוא.

הנגיד לשעבר קליין מעולם לא נהג להתנצל כל אימת שסיים שנה מתחת לחלק התחתון של טווח יעד האינפלציה. אלא שפישר, עם כניסתו לתפקיד, הבטיח שכל זה הולך להשתנות. הוא דיבר בשבחה של הסימטריות ואמר שמעתה ואילך הבנק המרכזי יכוון לאמצע היעד - 2%. אם קצב האינפלציה יעלה מעל קו האמצע - תועלה הריבית; יירד מתחת לאמצע - תופחת הריבית. עכשיו פישר צריך להסביר את הפספוס.

כמובן, יש לנגיד נסיבות מקלות מאוד: הבחירות, התקציב שלא אושר, העלאות הריבית בארה"ב והמלחמה בצפון. מול אלה עומדים כניסה של דולרים למדינה והמשך ההשקעות. פישר חשב שהמלחמה תעצור את הכלכלה, וזה פשוט לא קרה. המגזר העסקי המשיך להתנהל בצורה שוטפת.

אז מה עושים עכשיו? מודים בטעות בסגנון של "אופס, טעיתי", ומתקנים. פישר מאחר בחודשיים-שלושה בהורדת הריבית, וזה לא סוף העולם. אין בישראל, כפי שחשש הנגיד, כוחות אינפלציוניים יוצאי דופן. אין בה גם, כמובן, חשש לדיפלציה. צריך להוריד את הריבית, וזהו.