הסינים מחכים גם לכם: ההנפקה הראשונית הגדולה בהיסטוריה נפתחת בפני משקיעים ישראלים

ICBC, הבנק הגדול בסין, המתעתד לגייס 19 מיליארד דולר לפי יותר מ-100 מיליארד דולר, מעוניין בפיזור נרחב של משקיעים * כלל פיננסים חיתום תרכז הגיוס בארץ

ההנפקה הראשונית הגדולה ביותר בהיסטוריה נפתחת בפני משקיעים ישראלים. ל"גלובס" נודע, כי כלל פיננסים חיתום בשיתוף עם בית ההשקעות ספירה מציעים למשקיעים הישראלים להשתתף בהנפקת הבנק הגדול ביותר בסין - ICBC, המגייס 19 מיליארד דולר לפי שווי של למעלה מ-100 מיליארד דולר. מניות ICBC ייסחרו בבורסות שבהונג-קונג ובשנחאי במקביל.

בדרך-כלל הנפקות בסדר גודל כזה אינן פונות למשקיעים ישראלים, אך הפעם נפתחת בפניהם האפשרות בשל הרצון של ממשלת סין, שהיא הבעלים של הבנק, בפיזור רחב ככל האפשר של משקיעים. "סין רוצה להיפתח אל העולם ולחשוף את ההשקעה בבנקים שלה לכמה שיותר מדינות. הרצון בחשיפה רב במיוחד לאור האולימפיאדה שתתקיים בבייג'ין בעוד שנתיים", אומר ד"ר רון ברגר מבית ההשקעות ספירה, המייעץ לכלל פיננסים חיתום בהנפקה.

עמלת הביצוע שגובה כלל פיננסים על ההנפקה עומדת על 1.5% מסך ההקצאה. כמו כן גובה כלל פיננסים חיתום עמלת הצלחה של 3.5%, שתיגבה רק אם ביום המסחר הראשון של המניה היא תעלה לפחות ב-10%. ההנפקה פתוחה בעיקר בפני משקיעים מוסדיים, אך גם למשקיעים פרטיים גדולים תינתן האפשרות לקחת בה חלק.

ICBC, המדורג על-ידי מודי'ס ברמה של A, הוא בנק מסחרי בבעלות ממשלת סין, החולש על 28 אלף סניפים ומנהל נכסים בהיקף של 980 מיליארד דולר. היקף הפיקדונות של הבנק עומד על כחצי טריליון דולר, ונתח השוק שלהם עומד על 25% מסך הפיקדונות בסין.

מריל לינץ', דויטשה בנק וקרדיט סוויס הם בין החתמים המובילים את ההנפקה.

כלכלת סין עברה רפורמות בשנים האחרונות והפכה למדינה מהצומחות בקצב הכי מהיר בעולם, וזאת בין היתר בזכות הפרטת מפעלים והקטנת האי-שוויון בשכר. על-פי התחזיות אמורה סין להפוך לכלכלה הגדולה ביותר עד שנת 2020. ברגר מעריך כי להשקעה זו פוטנציאל לרווח מהיר בזמן קצר. "בשנה וחצי האחרונות הונפקו ארבעה בנקים סינים. כל הבנקים רשמו עלייה של 15%-134% מההנפקה ועד היום, ושלושה מתוכם רשמו עליות של 16%-30% ביום המסחר, כשהבנק הרביעי נותר ללא שינוי. כך שלהשקעה בבנקים אלה פוטנציאל לתשואה נאה", אומר ברגר.

עם זאת, גורמים בשוק מציינים, כי חשוב לקחת בחשבון שההשקעה בבנק סין מגלמת סיכון בשל בעיית הרגולציה, השקיפות וההגנה על זכויות המשקיעים. תחומים מטופלים באופן שונה מכפי שהם מטופלים בבנקים מערביים, וחשוב לזכור כי בכלל כללי המשחק בסין שונים. סין אמנם עברה רפורמות בשנים האחרונות, ונפתחה יותר לעולם המערבי, אך עדיין השקעה בבנק סיני אינה דומה מבחינת הסיכון בה כמו השקעה בבנק מערבי ממוצע.