בפתח-תקווה רוצים להקים בית משפט מחוזי, שיפחית את העומס מהמחוזי בת"א

ועדת פ"ת של לשכת עורכי הדין רוצה להקים בעיר בית משפט מחוזי של מחוז המרכז, שישרת את תושבי אזור השרון והשפלה

לפני כשנה וחצי החלה בנייתו של בית משפט השלום החדש בפתח-תקווה, סמוך לקניון אבנת בעיר (ליד בית החולים בילינסון). בית המשפט החדש צפוי להחליף את הבניין המיושן השוכן ליד משרדי העיריה ברחוב הס, שכבר אינו עונה על צרכי ציבור המתדיינים, השופטים ועורכי הדין.

בנייתו של בית המשפט, הנעשית ע"י יזם בשיטת ה-BOT, צפויה להסתיים בעוד כשנה וחצי, אולם לראש העיר, יצחק אוחיון, ולוועדת פ"ת של לשכת עורכי הדין יש תוכניות הרבה יותר גרנדיוזיות. הם רוצים להקים היכל משפט בעיר, כמו זה הקיים בחיפה למשל, ובו בית משפט מחוזי של מחוז המרכז, שישרת את תושבי אזור השרון והשפלה, ואולי בעיקר כדי שיפחית את העומס מבית המשפט המחוזי בת"א.

"בית המשפט המחוזי בת"א מתפוצץ מבחינת העומס העצום, הן מבחינת כמות התיקים והן מבחינה תחבורתית", מסביר סגן יו"ר ועדת פ"ת בלשכה, עו"ד משה סיון. "נדרשים לנו שעה וחצי, כולל חנייה, כדי להגיע מפ"ת או מראשל"צ לת"א, וזה מבלי לומר מילה על בעיית החנייה, ההולכת ומחריפה".

לדבריו, "כל גוש דן הולך וגדל לכדי מפלצת אורבנית. הריכוזיות אינה הגיונית כשבעצם בית המשפט בת"א משרת את כל גוש דן, בו מרוכזת רוב אוכלוסיית ישראל. המחוזי בנצרת למשל, משרת רק את תושבי האזור הקרוב. אם תבקר בו תראה שאין שם לחץ ואין הרבה אנשים ואפשר להחליק על סקטים באולמות. בית המשפט שם גדול ומפואר אבל חסר עבודה".

"בניין המחוזי בת"א", מוסיף סיון, "כבר מיושן ואי אפשר להרחיבו עוד. בתי המשפט המחוזיים בחיפה, נצרת ובאר-שבע הם חדישים, מפוארים וגדולים. צריך לבזר את הריכוזיות של המחוזי בת"א". בית המשפט החדש שיקום, הוא אומר, "יהיה בית משפט של מחוז גוש דן. כמו שבמינהל מקרקעי ישראל יש את מחוז ת"א והמרכז, ומלבדו יש את מחוז גוש דן".

ולמה דווקא בפתח תקווה? "יש פה בעיר ריכוז אוכלוסין צפוף וגדול וזו העיר הגדולה ביותר בגוש דן אחרי ראשל"צ", משיב סיון. "יש גם עתודות קרקע גדולות מאחורי הקניון, ליד בית משפט השלום החדש, ההולך ונבנה. זה מקום מאוד נגיש, היושב על ציר ראשי (רחוב ז'בוטינסקי)". הוא מציין, שבפ"ת רשומים בלשכה כ-950 עורכי דין, וכיום היא נחשבת לאזור התעשיה השני בגודלו בארץ ואזור מפעלי היי-טק מהגדולים שיש.

היוזמה החדשה נחשפה ע"י יו"ר ועדת פ"ת, עו"ד מנחם בכר, באירוע חגיגי של פתיחת שנת המשפט בעיר, שהתקיים באחרונה באולמי קלאסיקה, ביוזמת הוועדה המקומית של הלשכה, בו השתתפו שופטי בית משפט השלום בעיר - מיכל נד"ב, אטליא וישקין-פלורנטל, גבריאל שטרסמן, אורן שורץ, נירה דסקין. מלבדם השתתפו גם סגן נשיא המחוזי בת"א, השופט יהודה זפט (שייצג את הנשיא אורי גורן, שהכריז על "נבצרות זמנית"), ונשיא בתי משפט השלום באזור המרכז, השופט יהודה פרגו.

לפי שעה, ליוזמה החדשה יש תמיכה מצד השופט פרגו, שבירך עליה וחיזק את ידי היוזמים - מטעמים מובנים, יש לומר. לא יהיה זה בלתי סביר להניח, שאם יוקם בית משפט מחוזי במחוז המרכז, המועמד הטבעי לעמוד בראשו הוא פרגו, שיש לו מינוי של שופט מחוזי. מי שהתנגד ליוזמה, באופן טבעי אולי, הוא השופט זפט, שהסביר בין היתר שמדובר בעלות כספית גבוהה של הקמת מנגנון מינהלתי.