מנכ"ל אנרון לשעבר נשלח ל-24 שנות מאסר

ג'פרי סקילינג יחזיר 45 מיליון דולר למשקיעי אנרון, שנפגעו משערוריית החשבונאות המפורסמת מ-2001 " הבוס לשעבר קנת ליי מת - וזוכה

בית-משפט ביוסטון, טקסס, גזר עונש מאסר של 24 שנה וארבעה חודשים בפועל על ג'פרי סקילינג, מנכ"ל אנרון לשעבר, בשל העבירות שביצע אשר הביאו להתמוטטות ענקית האנרגיה לשעבר. העונש המקסימלי שהיה יכול לקבל מסתכם ב-30 שנות מאסר.

במקביל לעונש המאסר גזר בית-המשפט כי סקילינג יחזיר כ-45 מיליון דולר לקרן לפיצוי משקיעי אנרון, מה שישאיר אותו גם מרושש מבחינה כלכלית. להערכת מקורבי סקילינג, הוצאותיו המשפטיות הגיעו ליותר מ-50 מיליון דולר עד כה, לפני הערעור.

סקילינג הורשע ביוני השנה ב-19 סעיפי אישום של הונאה, קשירת קשר להונאה, מסחר במידע פנימי ומסירת שקרים לרואי חשבון. גיליון האישום של הבוס שלו, קנת ליי, יו"ר אנרון לשעבר ומי שנחשב למוח מאחורי התרחבותה המדהימה של החברה הזו, שהפכה לסוחרת ענקית של חוזי אנרגיה, שמת ביולי השנה, בוטל בשבוע שעבר בנימוק שליי המורשע לא יוכל לערער עליו.

סקילינג ממשיך לטעון שאין לשלוח אותו לבית הכלא, מכיוון שהרשעתו לא חוקית. ההערכות הן, כי סקילינג בן ה-52 עשוי לפנות לבית דין לערעורים במטרה להקל על עונשו. השופט סים לייק, שהרשיע את סקילינג וליי ביוני, לא נענה אתמול לבקשת ההגנה לשחרר את סקילינג בערבות עד לערעורו, אך התיר לו להישאר במאסר בית עם אזיקים אלקטרוניים כמה שבועות, עד להתייצבותו בכלא פדרלי.

פיטורים וחסכונות

פרשת אנרון, שאירעה ב-2001, הייתה השערורייה המפורסמת ביותר בשורה של שערוריות חשבונאיות, בהן רימו הנהלות של חברות מובילות בוול סטריט את המשקיעים במניותיהן, הובילו אלפי עובדים מהם לפיטורים, לאובדן רוב חסכונותיהם ומיליארדים מכספי הפנסיה שלהם. במקביל, ולאחר שהתגלו האי-סדרים, קרסו גם החברות עצמן.

אתמול העלתה התביעה אל דוכן העדים כמה מעובדי אנרון ומבעלי מניותיה לשעבר במסגרת הטיעונים לעונש. אחת מהן, אן בליבו, שעבדה בחברה 18 שנה כיועצת אדמינסטרטיבית, ביקשה מבית-המשפט: "תנו לו (לסקילינג) את מה שמגיע לו: מאסר עולם". היא סיפרה שהפסידה יותר מחצי מיליון דולר כאשר שווי מניות החברה קרס ביחד עם תוכנית הפנסיה שלה.

סקילינג בן ה-52 לא הפגין רגש מיוחד כאשר גזר הדין, עונש מאסר של 292 חודשים, הוקרא. לפני כן הוא הביע "חרטה" למשמע פרטי הנזק שגרמה הפרשה לעשרות אלפי העובדים ובעלי מניות אנרון, אך הוסיף: "היו לי גם חברים שמתו בפרשה הזו", בהתכוונו לבוס שלו לשעבר, קנת ליי.

במקרה של אנרון, נעזרו ליי וסקילינג בתרגילים חשבונאיים כדי לנפח את רווחי החברה, שהיתה שם נרדף להצלחה ולחדשנות בשנות התשעים, תוך שהם מסתירים מהמשקיעים את חובותיה הגדלים והולכים ב"קרנות חוץ-מאזניות". בסופו של דבר, התפוצץ הבלון ואנרון קרסה בפתאומיות בדצמבר 2001.

השיא: של אברס

העונש לסקילינג אינו החמור ביותר שניתן עד כה. השיא שייך לברנרד אברס, מנכ"ל ענקית התקשורת וורלדקום, שנידון ל-25 שנות מאסר בפועל. בכירי חברת טייקו נידונו ל-8 עד 25 שנות מאסר, ואילו בכירי חברת אדלפיה נידונו ל-15 ול-20 שנים בכלא.

עונשים אלה הינם חלק מהקו הקשוח שנוקט הממשל בארה"ב נגד עבירות צווארון לבן, לאחר שנים שבהן ניתנו עונשים קלים יחסית על עבירות מסוג זה. בהקשר זה אפשר להזכיר גם פרשות הבקדייטינג (התיארוך לאחור של חלוקת אופציות לבכירי חברות ולעובדיהן) וההערכות כי למייסד קומברס, קובי אלכסנדר, ציפה גזר דין של 20 שנה בכלא אילמלא ברח מאימת החוק האמריקני לנמיביה שבאפריקה.