פארמה ישראל: "חברות התרופות יגדילו את ההשקעות בארץ"

יו"ר ועדת סל התרופות: "לא התמודדנו עם הצרכים האמיתיים של החולים; אמליץ לממשלה לנהוג בשיטה הצרפתית, בה החלשים מקבלים חינם עזרה רפואית וביטוח רפואי"

"לא התמודדנו עם הצרכים האמיתיים של החולים, ודאי שלא עם השאלה של תרופות חדשניות, כמו הסרווריקס לחיסון צוואר הרחם, הגרדיסול, ותרופות חדישות נוספות ומצילות חיים. בשנה הבאה אמליץ לממשלה לנהוג בשיטה הצרפתית, בה 7% החלשים באוכלוסייה מקבלים חינם עזרה רפואית וביטוח רפואי". כך אמר אתמול (ד') יו"ר ועדת סל התרופות, פרופ' מרדכי שני, בכנס של פארמה ישראל וחברות התרופות העוסקות במו"פ. לדבריו, "אנו עומדים בפני מצב בלתי אפשרי: ב-2007 אין תקציב לסל התרופות ולטיפול בחולים".

לדברי פארמה ישראל, הפועלת לקידום השקעות בארץ של חברות תרופות וביוטכנולוגיה רב לאומיות, השקעות אלו גדלו השנה, ויש התעניינות בהרחבתן. רשימה חלקית, לדברי נציגי הארגון: פייזר, שהשקיעה ב-QBI, נוברטיס וסרונו פנו למינהלת מרכז ההשקעות בתמ"ת והצהירו על כוונה להשקיע בארץ; ג'ונסון אנד ג'ונסון רכשה את הסטארט-אפ קולבר ב-159 מיליון דולר, ובוחנת הקמת מפעל בישראל ב-120 מיליון דולר; וג'נזיים במגעים להשקעת עשרות מיליוני דולרים בחברה ישראלית. עם זאת, ההשקעה העיקרית היא במחקר קליני של חברות התרופות הבינלאומיות בישראל, הנאמד ב-300 מיליון דולר בשנה.

ארגון פארמה ישראל מייצג חברות-בנות בארץ של חברות אתיות בינלאומיות, שמייצרות תרופות חדשניות, ומתחרות בתעשיית התרופות הגנריות, שבראשה חברת טבע. ד"ר כרמי רובין, נציבת קבילות הציבור במשרד הבריאות, הביעה בכנס תמיכה בשילובן של תרופות גנריות בסל התרופות, שכן זו הדרך היחידה לתת אותן לכלל הציבור בתנאי מצוקה תקציבית. תרופות אלו זולות בכ-80% ביחס לתרופות המקור, שהן יקרות בשל ההשקעה הכרוכה בפיתוח.

עקב ההשקעה הגבוהה, מקנות מדינות שונות תקופות הגנה לבלעדיות במכירת תרופות אלה. לדעת כרמי, תרופות גנריות יש לתת רק לחולים חדשים, שכן שינוי תרופה לאנשים המטופלים בתרופה אתית, עלול לסכן את חיי החולים.

החברות בפארמה ישראל טוענות כי הפוטנציאל של ישראל כיעד מועדף להשקעות של חברות התרופות, המשקיעות במו"פ יותר מכל תעשייה אחרת, רחוק ממיצוי. כדי להיות אטרקטיבית, נטען, "על ישראל לפעול להסרת חסמים בפני החברות הרב לאומיות, ולשפר הגנה על זכויות הקניין הרוחני שלהן".