רונן צלניר העדיף את הנפקת בז"ן חיפה על פז בעקבות דרישת רשות החברות

שני המועמדים האחרים להובלת ההנפקה, כלל חתמים ולידר, יצטרפו להובלת ההנפקה

פועלים IBI הודיעו היום למנהל רשות החברות, כי הם נכנעים לתנאי שהציב להם ומוותרים על חלקם בקונסורציום ההנפקה של פז. בכך למעשה הסתיים היום (ה') בצהריים מכרז החתמים להנפקת בית הזיקוק בחיפה שהרשות החלה בו לפני יומיים, ופועלים אי.בי.אי נבחר לחתם המוביל של ההנפקה. ברשות החברות אמרו בשמחה כי היום החלה התחרות בין בתי הזיקוק בחיפה ואשדוד.

לאחר יומיים של דיונים עם חתמים הציב אתמול אייל גבאי תנאי לפועלים אי.בי.אי לפיו, אם ברצונם להוביל את הנפקת חיפה עליהם לוותר על הנפקת פז, הכוללת את בית הזיקוק אשדוד והאמורה להתקיים במהלך חודש זה. מוביל קונסורציום החתמים בהנפקת פז הוא הבינלאומי חיתום יחד עם פועלים אי. בי. אי ולאומי.

ניסיונות השכנוע של ראשי פועלים אי. בי. אי, בהם השתתפו רונן צלניר ויואב קפלן וגם אחרים, לא צלחו. הרשות היתה עיקשת בעמדתה. היום הודיעו ראשי החברה כי הם נענים לבקשה ופורשים לגמרי מקונסורציום החתמים של פז, בתמורה לכך שישמשו חתם מוביל בלעדי בהנפקת בז"ח. שני המועמדים האחרים להובלת ההנפקה, כלל חתמים ולידר, יצטרפו לפועלים אי.בי.איי.

הנפקת מניות בית הזיקוק בחיפה צפויה להתקיים ברבעון הראשון של 2007 על-פי הדוחות הכספיים של הרבעון השלישי של 2006. החלטת ההפרטה שאושרה בממשלה מאפשרת מכירה של 100% מבית הזיקוק, אולם ההחלטה הסופית על היקף ההנפקה תיקבע על-ידי החתמים והרשות על-פי היקף הביקוש שיסתמן לקראת מועד ההנפקה.

ההערכות הן כי המחיר שייקבע לחיפה יעמוד על 1.2-1.4 מיליארד דולר. זאת בהתבסס על העובדה כי שווי חיפה הוא פי 2 משווי אשדוד. ממוצע הערכות השווי שקיבלה המדינה לבית הזיקוק באשדוד עמד על 530 מיליון דולר, דור אלון הסכימה לשלם אז 680 מיליון, יצחק תשובה ודלק הסכימו לשלם 780 מיליון דולר. בסופו של דבר, נמכר בז"א כזכור לפז ובינו צדיק בתמורה ל-800 מיליון דולר, אולם המחיר הזה כולל את היתרונות הסינרגיים שיהיו לפז כשתהיה לתשלובת אנרגיה רבת זרועות.

במילים אחרות, בלי היתרונות הסינרגיים, שוויו של בית הזיקוק באשדוד עומד על 600-700 מיליון דולר, ושוויו של בית הזיקוק בחיפה כפול מזה. עם זאת, יש לקחת בחשבון שמחירי הדלקים והזיקוק ירדו בכ-20% מאז בוצעה מכירת אשדוד. כזכור גם בינו שילם בסופו של דבר 300 מיליון שקל פחות בגלל ירידת המחירים, וזאת על-פי החוזה שחתם עם המדינה.

קבוצת דייויד פדרמן והמפעלים הפטרוכימיים כבר הודיעו על רצונם להתמודד על השליטה בחיפה, כמוהם גם משפחת עופר והחברה לישראל. בימים האחרונים דובר גם על כוונתו של לב לבייב לרכוש מניות בהנפקה וגם סגן ראש ממשלת קזאחסטאן המבקר כאן.