ארה"ב ממשיכה להחמיר עם רמאי המשקיעים: מנכ"ל CA לשעבר נשלח לכלא

סנג'אי קומאר, נידון הערב ל-12 שנות מאסר בפועל וקנס של 8 מיליון דולר בגין מעורבות בתרמית החשבונאית הגדולה בחברה

מנכ"ל ספקית התוכנות לעסקים גדולים, Computer Associates (סימול: CA) לשעבר, סנג'אי קומאר, נידון הערב ל-12 שנות מאסר בפועל וקנס של 8 מיליון דולר בגין מעורבות בתרמית החשבונאית הגדולה בחברה.

קומאר עמד בפני עונש מאסר של עד 20 שנה בפועל לאחר שהודה באשמה בחודש אפריל בגין הונאה בניירות ערך ושיבוש הליכי משפט. התובע במשפט, אריק קומיטי, מסר כי קומאר צריך היה לקבל עונש חמור יותר בגין אחריותו לניסיון כיסוי התרמית שהייתה "החצופה ביותר בעידן הפשיעה התאגידית".

"אני יודע ששגיתי ואין תירוץ למעשיי", אמר קומאר בפני השופט.

קומאר הואשם בחודש ספטמבר 2004 באשמה כי תיארך לאחור חוזים של החברה בכדי לאפשר רישום הכנסות לאחר תום הרבעון במטרה להציג דו"חות כספיים אשר יעמדו בציפיות השוק.

כאשר חקירה פדרלית חשפה ב-2002 את ההונאה, הובלה CA לאותה פינה חשוכה שאליה הובלו אנרון, וורלדקום וטייקו. בשלב מאוחר יותר חתמה החברה על הסדר עם התביעה, שבמסגרתו קיבלה על עצמה תשלום פיצויים של 225 מיליון דולר לבעלי המניות ויישום כמה צעדי רפורמה.

לאחרונה גזר בית המשפט ביוסטון, טקסס, עונש מאסר של 24 שנים וארבעה חודשים בפועל על ג'פרי סקיילינג, מנכ"ל אנרון לשעבר, בשל העבירות שביצע אשר הביאו להתמוטטות ענקית האנרגיה לשעבר, אנרון. במקביל לעונש המאסר, גזר בית המשפט כי סקיילינג יחזיר כ-45 מיליון דולר למשקיעי אנרון, מה שישאיר אותו גם מרושש כלכלית.

גם לישראל עשויה להיות נציגות לא חיובית בהיכל ההונאה, כאשר קובי אלכסנדר, מייסד קומברס לשעבר חשוד כי ביצע תיארוך לאחור של אופציות בחברה (BackDating). אלכסנדר מואשם כיום ב-32 סעיפים של הונאת אופציות, קשירת קשר והעברת עשרות מיליוני דולרים מחשבונות בנק בארה"ב לישראל, בניגוד לחוק. על-פי כתב האישום, אלכסנדר גרף לכיסו 6.4 מיליון דולר מהתרמית. לאחרונה הוסיפו האמריקנים סעיף נוסף לכתב האישום של אלכסנדר, בגין ניסיון שוחד ושיבוש הליכי חקירה.