אחריות ל-30 שנה: אפשר לתבוע את הקבלן על ליקוי מהותי בדירה

ע"פ תיקון בחוק המכר יינתן פיצוי על איחור של חודשיים במסירת הדירה

ועדת השרים לחקיקה אישרה את חוק המכר לדירות, אותו קידם שר השיכון, מאיר שטרית. משמעות החוק היא שמעתה יעוגנו היחסים בין מוכר הדירה לבין קונה הדירה בחקיקה מחייבת, שמטרתה להגן על רוכש הדירה.

כך למשל, מעתה יוטל על מוכר הדירה לצרף הוראות תחזוקה ושימוש לדירה וכן אזהרות מתאימות למרכיבי הדירה. החוק גם מאריך את תקופת הבדק, שבה הקבלן אחראי לבצע תיקונים בדירה על חשבונו. סעיף חשוב נוסף קובע, שהבדק יחול גם על קונה משנה שרכש את הדירה מיד שנייה.

באשר לסעיף אי-התאמה יסודית, החוק החדש מאריך אותו עד לתקופה של 30 שנה ממכירת הדירה. משמעות הדבר היא שניתן יהיה לתבוע את הקבלן על ליקוי מהותי בדירה, בתנאי שלא נגרם על-ידי הדייר עצמו.

החוק גם מאפשר לקונה לתקן בעצמו ליקויים בדירה, אם הקבלן תיקן פעם או פעמיים והתיקון לא עלה יפה. במקרה של תקלות דחופות מותר לקונה לתקנן בעצמו ולדרוש מהקבלן לשלם בעבור התיקון, כל עוד התיקון לא בוצע על-ידי הקבלן בזמן סביר.

במקרה של איחור של למעלה מ-60 יום במסירת הדירה, יוטל על הקבלן לשלם פיצוי לקונה. באשר לביצוע רישום בית משותף וזכויות משתכנים, בהתאם להמלצות הוועדה הבינמשרדית לרישום זכויות במקרקעין, אשר אושרו על-ידי הממשלה.

לדברי שר השיכון, מאיר שטרית, החוק הוא בשורה צרכנית מהמעלה הראשונה שכן מעתה יידע כל רוכש דירה שהחוק עומד לצדו. "במרבית המקרים הקונה לא מסוגל לרדת לשורשי החוזה והוא עלול, לעיתים, למצוא את עצמו מול שוקת שבורה ובהפסד כספי מרובה. החוק המוצע מאמץ את הלקחים שהופקו ונועד להבטיח בצורה נאותה את זכויות רוכשי הדירות", אומר שיטרית.

חוק המכר חוקק ב-1973, כדי להסדיר את נושא מכירת הדירות ובמטרה להגן על זכויות רוכשי דירות. ב-1990 תוקן החוק אך עם השנים התברר שהתיקונים שהוכנסו בחוק אינם מספיקים וכי יש להרחיבו.

ראו מידע רב ומגוון בנושא באתר גלובס לרוכשי דירות מקבלן.