שר הביטחון, עמיר פרץ, בכנס שדרות: "מכאן אני יוצא למאבק החברתי"

פרץ פתח את דבריו בהבעת צער על הריגתם של 19 אזרחים פלשתינים, שנפגעו מפגזי צה"ל * שר האוצר הירשזון ביטל את ביקורו בכנס וזכה לעקיצה מסילבן שלום

"עמיר, הממלכתיות שלך הורגת אותנו". כך התקבל הערב שר הביטחון עמיר פרץ, במושב הנעילה של כנס שדרות לחברה בשיתוף מכללת ספיר. בין עשרות מפגינים תושבי שדרות, היה גם ישראל בראל, תלמיד כיתה ד' מבית הספר הדתי בעיר, שהביא עימו מכתב שכתב לראש הממשלה אהוד אולמרט, בו נכתב: "עשיתם מיגון רק לחצי בית ספר", לצד ציור של בית הספר שמופגז.

פרץ פתח את דבריו בהבעת צער על הריגתם של 19 אזרחים פלשתינים, שנפגעו מפגזי צה"ל ואמר כי ההבדל בינינו לבין הפלשתינאים, הוא ש"הם רואים בפגיעה באזרחים הצלחה מבצעית, בעוד אנו עושים כל אמץ כדי למנוע פגיעה כזו". פרץ הוסיף כי "אי אפשר להכניע האחד את השני באמצעות כוח" ואמר כי "הפלשתינים ישיגו יותר באמצעות מו"מ".

לטענת פרץ, צה"ל מעולם לא קיבל גיבוי לפעולות עומק בעזה, כפי שהוא מקבל כיום, אך הדגיש את הזהירות לדבריו בכל פעולה. "אם אנחנו יודעים על מחסן תחמושת שקומה עליו גרה משפחה, אנחנו עושים מאמצים מודיעינים אדירים כדי למצוא את מספר הטלפון של המשפחה ולהתקשר אליהם, כדי שייצאו מהבית לפני שאנו תוקפים".

פרץ דיבר גם על הסוגיות החברתיות והכריז כי "מהכנס הזה יצאתי לכל המאבקים וגם היום אני יוצא מכאן למאבק החברתי". לדבריו, בשנת 2007 הוא מתחייב להשלים את התכנית להעלאת שכר המינימום, את החקיקה של חוק פנסיה לכל אזרח ושינוי מעמדם ומצבם של עובדי חברות כוח האדם.

בנושא התקציב, אמר פרץ, כי "אין ספק שהמלחמה אפשרה לראשי האוצר לטעון שהביטחון לוקח את כל התקציב, אבל לכן טוב שאני שם, כדי שלא יציבו משוואה של טנקים מול ילדים רעבים". עוד הוסיף פרץ, כי יתנגד לתוספת לנטו עבור מקבלי השכר הגבוה ב- 1 בינואר הקרוב, במסגרת הרפורמה במס. "מדובר ב- 3 מיליארד שקל שאפשר להשקיע ביעדים חברתיים", קבע פרץ. לטענתו, גם הקיצוץ בקצבאות לא יתאפשר לבסוף משום שהתקציב לא יעבור אחרת ב- 1 בינואר.

ח"כ סילבן שלום, בחר לתקוף את שר האוצר אברהם הירשזון, שהודיע אתמול במפתיע כי הוא מבטל את השתתפו בכנס. "חבל שהוא לא מצא מקום לבוא ולדבר על הנושאים החברתיים החשובים האלה, כמו גם על התקציב". פרופ' זאב צחור, נשיא המכללה האקדמית ספיר, אמר כי הירשזון הודיע לו על הביטול "משום שיש לו פגישות עם אנשי עסקים". לדברי צחור, יש כנסים שאוהבים לדבר בהם על אוכל, "אותם הירשזון כנראה אוהב".

לדברי שלום, הסיבה שכל ראשי הממשלות בעבר הצביעו תמיד בעד תקציב הביטחון, היא משום ש"תמיד מקימים ועדת חקירה בענייני ביטחון, אך מעולם לא בעניינים חברתיים". לדבריו, "צה"ל צריך למלא את המלאים, אך הממשלה לא יכולה להתחמק מדיון על סדרי העדיפויות". עוד ציין שלום, כי המיסוי שהטיל על ההכנסות משוק ההון, בעת כהונתו כשר אוצר, "הצילו את המשק ואת התוצאות רואים היום".