בין "וסרמיל" לקאמפ נואו

אי שם, בליגה הלאומית, שם מצויה הפועל באר שבע עונה שלישית ברציפות, מרגישים חלק מהאוהדים הדרומיים הכי קרובים לאירופה שאפשר. האוהדים לקחו יוזמה ומנסים להעביר את הקבוצה לבעלותם, בדיוק כמו בבארסה

אי שם, בליגה הלאומית, שם מצויה הפועל באר שבע עונה שלישית ברציפות, מרגישים חלק מהאוהדים הדרומיים הכי קרובים לאירופה שאפשר. לא סתם אירופה - אלופת אירופה ברצלונה. קבוצת אוהדים של הפועל באר שבע, מהגרעין הקשה (קשה מלשון - קשה להם עם מצב הקבוצה), החליטו בחודשים האחרונים לעשות מעשה אביגדור ליברמן ולהחליף את שיטת הממשל בקבוצה. אלי זינו כבעלי הקבוצה - אאוט, האוהדים - אין.

האוהדים הקימו לעצמם עמותה חדשה בשם אוה"ב (אוהבי הנגב ובאר שבע) שמטרתה לאפשר לכל אוהד שירצה להחזיק ביחידת חברות בקבוצה, וכך יוכל להכריע לגבי עתידה. כך, אחרי שבשנים האחרונות מנהלים האוהדים מאבק עז מול היו"ר הנוכחי, יוכלו האוהדים להחליט מי יישב בהנהלה, להכריח את הקבוצה להשאיר שחקני בית, להשקיע בנוער ובכלל, להיות מעורבים.

מה הקשר לבארסה? הקטאלונים מאוד דומים לתושבי בירת הנגב, מסתבר. המודל שמבקשים ליישם בעמותת אוה"ב בבאר שבע מבוסס על המודל של ברצלונה. שם קיים מועדון חברים בו כל אוהד מפקיד דמי חבר וכך הוא מקבל זכות להצביע בבחירות לנשיאות המועדון. כך המועדון שייך בעצם לאוהדים וכל אוהד שווה קול אחד. כדי ללמוד את העניין, נסעו חברי ועד העמותה השבוע לברצלונה כדי ללמוד את רזי הניהול של שיטת האוהדים.

"אני מאוד מעורה בחברה הקטאלנית. אני מכיר את השפה וחקרתי גם את אחת הדמויות המרכזיות בעולם הקטאלני", מספר ד"ר חיים היימס, מרצה בכיר להיסטוריה באוניברסיטת בן-גוריון יו"ר העמותה, עם שובו ארצה. "יש דברים מקבילים בין ברצלונה לבאר שבע, כמו הזהות המקומית. בברצלונה, הזהות הקטלאנית משחקת תפקיד מאוד חשוב מול השלטון של מדריד ושאר ספרד. בארץ, באר שבע היא אמנם בירת הנגב אבל היא רחוקה ופריפריאלית. הרעיון שלנו הוא לנצל את עניין הזהות המקומית, כמו בברצלונה, ולחזק אותה בקרב האוהדים.

"המטרה הראשונה שלנו בנסיעה היתה שברצלונה יכירו אותנו ואנחנו אותם", אומר היימס. "עכשיו יש לנו קשר עם ההנהלה מרמת הנשיא ומטה". נראה שהנשיא של בארסה, ז'ואן לאפורטה, לקח את הקשר הזה ברצינות. מיד אחרי המשחק נגד סראגוסה ביום ראשון, בו התארחו חברי ועד העמותה, הוא ניגש אליהם והתחיל לשיר להם בעברית. לא שלמה ארצי, אבל משהו שזכר מלימודיו בבית הספר.

"אני חושב שאם נתייחס לביקור בתור חוויה אנתרופולוגית, זה יהיה כמו לעמוד מול שער ריק ולבעוט לשמיים", מסביר דודו עזריה, חבר ועד העמותה וממקימי מועדון האוהדים של הפועל ב"ש. "זה ביקור שייתן לנו המון בקטע המקצועי, וייתן לנו כלים למנף את העמותה מבחינה כלכלית".

"יש לנו הישגים יפים מהביקור הזה", אומר היימס. "אמנם לא קיבלנו תמיכה כספית כי התקנון שלהם אוסר זאת, אבל העלנו כל מיני רעיונות לדרכים עקיפות כמו מחנות קיץ משותפים, חילופי שחקנים צעירים, תוכניות אימונים. גם דיברנו על ביקור של ברצלונה בארץ. הבעיה היא שברצלונה לוקחת 2 מיליון אירו כמחיר התחלתי עבור יציאה למשחק חוץ. אנחנו, מן הסתם, לא יכולים לשלם להם סכום כזה אבל לא פסלנו את הרעיון ועדיין יש על מה לדבר".

לפני שבארסה ורונאלדיניו יגיעו ל"וסרמיל", מקווים בעמותה להגיע ליעד שהציבו בתחילת הדרך: 10,000 אוהדים בעלי יחידות, כשכל אוהד ישים 1,000 שקל ויקבל כבונוס מנוי חינם. בהמשך הם בונים על דמי חבר של 250 שקל. בינתיים נרשמו כ-500 אוהדים, כשהכסף שנכנס - 50,000 שקל - הולך לחשבון נאמנות לרכישת הקבוצה.

בבאר שבע מאמינים שאפשר להוציא את התוכנית לפועל, למרות שאלי זינו בסביבה. בינתיים הם מנהלים את העמותה עם 2,000 שקל כתקציב שוטף לפעילות יומיומית, הכל מהכיס הפרטי של חברי ועד העמותה.