שר התחבורה, שאול מופז, הורה למנכ"ל הרכבת לגייס 12 מיליארד שקל מהסקטור הפרטי לשלושה פרויקטים. ההוראה ניתנה במסגרת דיונים שמקיים השבוע משרד התחבורה, לקראת אישור תוכניות העבודה ברכבת לשנת 2007.
הפרויקטים שאמורים לקבל מימון חיצוני הם: פרויקט המסילה הרביעית באיילון בהיקף של 2 מיליארד שקל; קו חוצה ישראל - מסילת הרכבת מלוד לראש העין ומכפר סבא לחדרה. הקו אמור להיות עבור רכבות מטען ועלותו 2 מיליארד שקל; הפרויקט השלישי מתייחס להקמת קו הרכבת לאילת בשלושה מקטעים ב"ש-דימונה, דימונה-צין, וצין-אילת. עלות פרויקט זה היא 7 מיליארד שקל. מופז אמר בישיבה, כי במציאות של היום חייבים למצוא דרך להמשיך בפיתוח התשתיות, שלא באמצעות תקציב המדינה. לדבריו, הסקטור הפרטי הוא שחקן מרכזי.
במשרד האוצר דוחים על הסף את ההצעה של מופז בטענה, כי מדובר בצעדים לא ריאליים. לדבריהם, במשרד האוצר לא יגבו את המהלך, כיוון שכל פרויקט שנעשה באמצעות הסקטור הפרטי מחייב ערבות מדינה, שלה יש עלות.
לדבריהם, הפרויקטים שמקדמת הרכבת הם בעלי שיעור תשואה נמוך להון והסקטור הפרטי לא יכנס לפרויקטים כאלה ללא גיבוי של הממשלה.
מנכ"ל הרכבת, עופר לינצ'בסקי, אמר בתגובה כי מדובר בפרויקטים חשובים בעלי שיעור תשואה גבוהים. "לא סביר שפרויקטים שיש להם שיעורי תשואה כל כך גבוה למשק יעצרו בגלל מגבלות תקציב. האלטרנטיבות הן רבות, אפשר לבצע את זה בשיטת ה-BOT , PFI וגיוס חיצוני", אמר.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.